شبکه, Other

ویندوز سرور 2019

ویندوز سرور 2019
رای بدهید

معرفی ویندوز سرور 2019

یکی از محبوب ترین سیستم عامل‌های ادمین‌های شبکه در سرار جهان برسی تخصصی توسط پایه ریزان فناوری هوشمند با ما باشید امروز روزی بزرگ برای ویندوز سرور است. از طرف تیم فنی ویندوز سرور مفتخرم اعلام کنم که ویندوز سرور 2019 در نیمه دوم سال 2018 در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در حال حاضر با استفاده از برنامه Insiders، پیش نمایش آن ارایه شده است.

 تغییرات ویندوز سرور 2019

ویندوز سرور 2019 بر مبنای ویندوز سرور 2016 که مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است، ساخته شده است. ویندوز سرور 2016 سریعترین نسخه ویندوز سرور است. تیم فنی ما از زمان اعلام در اجلاس Ignite سال 2016 در حال دریافت بازخوردها و دیدگاه‌های مختلف به منظور ارتقا این نسخه است.
تیم فنی زمان زیادی را به منظور درک چالش های پیش روی کاربران و همچنین تغییرات روند صنایع و نیازهای آنها صرف کرده است. چهار موضوع مطرح در این زمینه شامل سازگاری با محیط ترکیبی، امنیت، بستر نرم افزاری و  HCI Hyper-converged infrastructure است. ویندوز سرور 2019 نوآوری‌های بسیاری در این موارد ارایه کرده است.

سناریوهای ابر ترکیبی 

آنچه مشتریان از انتقال به محیط ابر انتظار دارند، فرآیندی است که اغلب شامل استفاده همزمان از محیط‌های محلی،ابری و انتقال تدریجی به محیط ابر است. گسترش سرویسهای Active Directory، سنکرون سازی فایل سرورها و پشتیبان گیری در محیط ابر تنها نمونه‌هایی از کاربری ابر توسط مشتریان به منظور توسعه دیتاسنترهای خود به ابرهای عمومی است. علاوه براین وجود راهکار ترکیبی، امکان استفاده از برنامه‌هایی را که به صورت محلی و ابری مانند IoT ارایه می‌شود، فراهم می‌کند. ابر ترکیبی رویکردی بلند مدت است که نقش مهمی در تعیین استراتژی‌های لازم برای پیش بینی نیازهای آتی را فراهم میکند. در اجلاس Ignite سپتامبر 2017، پیش نمایش فنی پروژه Honolulu که راهکاری جدید به منظور مدیریت ویندوز و ویندوز سرور است، ارایه شد. این پرژوه بستری انعطاف پذیر، مبتنی بر مرورگرهای ساده و محلی برای مدیریت طرح های مختلف ارایه کرده است. یکی از اهداف این پروژه ارتباط ساده تر بسترهای موجود از ویندوز سرور تا سرویسهای Azure است. با استفاده از ویندوز سرور 2019 و پروژه Honolulu مشتریان قادر به یکپارچه سازی سرویس‌های Azure مانند Azure Backup، Azure File Sync، بازیابی پس از وقوع رخدادها و سایر سرویس‌های Azure بدون ایجاد خللی در فعالیت برنامه‌ها و زیرساخت، خواهند بود.

 داشبورد مدیریتی پروژه Honolulu برای سرویس Azure Backup در ویندوز سرور 2019

داشبورد مدیریتی پروژه Honolulu برای سرویس Azure Backup در ویندوز سرور 2019

امنیت ویندوز سرور 2019

همواره امنیت یکی از مهمترین اولویتهای مشتریان است. تعداد رخدادهای امنیتی همواره رو به رشد است و تاثیر این حوادث به شکل فزاینده‌ای مخرب خواهد بود. تحقیقات شرکت مایکروسافت نشان می‌دهد که مهاجمان به طور متوسط 24 تا 48 ساعت پس از نفوذ به اولین دستگاه، قابلیت تحت تاثیر قرار دادن کل محیط شبکه را دارند. علاوه براین مطابق گزارش‌های FireEye/Mandiant مهاجمان به طور متوسط تا 99 روز بدون اینکه شناسایی شوند، می‌توانند در شبکه تحت نفوذ خود فعالیت داشته باشند. تیم فنی ما مشتریان را در خصوص ارتقا وضعیت امنیتی خود از طریق ارایه آگاهی های لازم در خصوص دیتاسنترهای مقیاس جهانی مانند Microsoft Azure، Office 365 و سایر سرویسهای آنلاین، یاری میکند.
رویکرد تیم فنی ما در زمینه امنیت شامل سه بخش حفاظت، شناسای و پاسخگویی است. کلیه مشخصه های امنیتی فوق در ویندوز سرور 2019 مورد توجه قرار گرفته است. از منظر حفاظت، در ویندوز سرور 2016 مبحث Shielded VMs مطرح شد، که مورد توجه کاربران قرار گرفت.

قابلیت Shielded VMs ویندوز سرور 2019

قابلیت Shielded VMs ماشین‌های مجازی را در مقابل compromised و یا فعالیتهای مخرب ادمین نیز محافظت می‌کند بنابراین ادمین ماشین مجازی، تنها در یک بستر مورد تایید و حفاظت شده قابلیت دسترسی به آن را خواهد داشت. در ویندوز سرور 2019 قابلیت Shielded VMs به بستر ماشین‌های مجازی تحت لینوکس نیز توسعه پیدا کرده است. همچنین ویژگی VMConnect به منظور ارتقا عیب یابی Shielded VMs در محیط ویندوز سرور و لینوکس تعبیه شده است. توانایی رمزنگاری شبکه به منظور ارایه قابلیت رمزنگاری بخشهای مختلف شبکه به وسیله سوئیچ‌های گوناگون در جهت حفاظت از ارتباط میان سرورها در اختیار ادمین قرار داده شده است. ویندوز سرور 2019 در بخش شناسایی و پاسخگویی، قابلیت Windows Defender ATP را تعبیه کرده است که امکان حفاظت پیشگیرانه، شناسایی حملات و ممانعت از تهدیدات zero-day را دارد. این قابلیت امکان دسترسی به kernel و حافظه را در اختیار مشتریان قرارا میدهد و موجب ارتقا عملکرد سیستم در مقابل حملات مخرب شده و پاسخگویی سرورها را بهبود میبخشد.

 

Windows Defender ATP در سیستمی با سیستم عامل ویندوز سرور 2019

Windows Defender ATP در سیستمی با سیستم عامل ویندوز سرور 2019

بستر نرم افزاری:

پایه اصلی طرحهای تیم ویندزو سرور بر تمرکز ویژه در زمینه تجربیات توسعه استوار است. دو جنبه اصلی مورد توجه تیم در ارتقا Windows Server containers و WSL است.  با توجه به اینکه در معرفی Windows Server containers 2016 تلاش زیادی به منظور پذیرش آن صورت پذیرفت.  ده ها تصویر containers از میان میلیون‌ها تصویر Docker Hub دانلود شد. تیم فنی با توجه به بازخوردهای دریافت شده از کاربران متوجه شد، هر قدر سایز تصویر container کوچکتر باشد، توسعه دهندگان نرم افزارها و تیم های IT که در حال توسعه نرم افزارهای خود با استفاده از آن container هستند، عملکرد بهتری خواهند داشت. در ویندوز سرور 2019 هدف ما کاهش سایز تصویر container ویندوز سرور Core تا یک سوم حجم کنونی آن(5GB) است. که این رویکرد موجب کاهش زمان دانلود تصویر تا 72 درصد و بهینه سازی زمان توسعه و کارایی آن شده است.
همچنین تیم فنی ما در حال توسعه گزینه‌های موجود در هماهنگی و توسعه Windows Server container است. در حال حاضر Kubernete در نسخه بتا و ویندوز سرور 2019 پشتیبانی می‌شود و پیشرفت‌های شگرفی در ارتقا پردازش‌ها، ذخیره سازها و المان شبکه در یک Kubernetes cluster صورت پذیرفته است. بازخوردی که همواره از توسعه دهندگان نرم افزارها دریافت می شود پیچیدگی موجود در گذار میان محیط‌های لینوکس و ویندوز است.  به منظور پاسخگویی به این نیاز، تیم فنی قابلیت WSL را در ساختارهای درونی ویندوز سرور توسعه داده و در نتیجه مشتریان قادر به استفاده containers لینوکسی و ویندوزی به صورت همزمان در ویندوز سرور خواهند بود. همچنین تیم ما در حال توسعه WSL در ویندوز سرور 2019 به منظور تسهیل انتقال scripts کاربران لینکوس به محیط ویندوز در حین استفاده از استانداردهایی تجاری چون OpenSSH، Curl و Tar است.

 

مدیریت container که حاوی ویندوز سرور 2019 توسط Kubernate

مدیریت container که حاوی ویندوز سرور 2019 توسط Kubernate

 مفهوم HCI

امروزه HCI یکی از آخرین پیشرفت‌ها در حوزه سرور است. با توجه به گزارش IDC در سال 2016 حوزه HCI تا 64 درصد رشد داشته است و باتوجه به گزارش Gartner تا پایان سال 2019 حجم این بازار تا 5 بیلیون دلار خواهد بود. این گرایش عمدتا زمانیکه مشتریان اهمیت استفاده از سرورهای 32 بیتی در یک دیسک محلی پرسرعت به منظور تامین همزمان نیازهای پردازشی و storage درک کردند، به وجود آمد. علاوه براین HCI انعطاف پذیری لازم به منظور توسعه چنین زیرساختی را ارایه میدهد. در حال حاضر مشتریان به دنبال راهکارهای HCI هستند که امکان استفاده از ویندوز سرور 2016 و برنامه‌های Windows Server Software Defined) WSSD) را فراهم کند. تیم فنی ما با همکاری فروشندگان پیشرو حوزه سخت افزار راهکار HCI قوی و پایدار با طراحی معتبر را ارایه کرده است. در ویندوز سرور 2019 تیم فنی قابلیتهای مقیاس پذیری، اطمینان و عملکرد این بستر را ارتقا داده است.

 

داشبورد مدیریت HCI پروژه Honolulu در ویندوز سرور 2019

داشبورد مدیریت HCI پروژه Honolulu در ویندوز سرور 2019

همچنین امکان مدیریت توسعه HCI در پروژه Honolulu به منظور تسهیل مدیریت و فعالیت‌های روزانه در بسترHCI، افزوده شده است. در نهایت آنچه مورد توجه کاربران ویندوز سروری که از System Center استفاده می کنند، خواهند بود پشتیبانی از System Center 2019 در ویندوز سرور 2019 است. اطلاعات بیشتری تا پایان سال جاری ارائه خواهد شد که شامل جزئیات بیشتر در ارتباط با مزیت‌های ویندوز سرور 2019 خواهد بود.

3 دیدگاه در “ویندوز سرور 2019

  1. محمدرضا گفت:

    خیلی ممنون بابت این اطلاعات
    خیلی عالی

    1. admin گفت:

      خوشحالیم که مورد قبول بوده

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =