سیسکو, Firewall

آشنایی با فایروال سیسکو FirePower ASA فایرپاور

آشنایی با فایروال سیسکو
رای بدهید

آشنایی با فایروال سیسکو FirePower ASA فایرپاور

امنیت شبکه به مجموعه فعالیت‌هایی که جهت حفظ کارایی و یکپارچگی شبکه و اطلاعات صورت می‌پذیرد، اطلاق می‌شود. این فعالیت‌ها شامل به کارگیری تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاری است، که امنیت شبکه موثر از طریق مدیریت دسترسی به شبکه بدست می‌آید. به طور کلی، فایروال سیسکو FirePower ASA، یک دستگاه امنیتی است که به عنوان فایروال و IPS (سیستم پیشگیری از نفوذ) در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. این دستگاه، قابلیت مدیریت ترافیک شبکه، شناسایی و جلوگیری از حملات مخرب به شبکه و همچنین محافظت از داده‌ها و منابع شبکه را دارا می‌باشد.

فایروال سیسکو FirePower ASA

فایروال سیسکو FirePower ASA

انواع راهکارهای امنیتی مورد استفاده درشبکه‌ها

کنترل دسترسی، آنتی ویروس‌ها، DLP، تامین امنیت ایمیل‌ها، فایروال، IPS ، تامین امنیت دستگاه‌های سیار، تقسیم بندی شبکه ، VPN، امنیت وب، امنیت سیستم های بی سیم و… است.
معماری سنتی امنیت شبکه‌های کامپیوتری، شرکت ها را ملزم به استفاده هم زمان از چندین راهکار امنیتی همچون: فایروال‌ها، VPN، فیلترهای وب سایت و … جهت حفاظت از شبکه می‌‌کند؛ چنین رویکردی به علت استفاده از تجهیزات شرکت‌های مختلف تولیدکننده ابزارهای امنیتی موجب افزایش هزینه‌ها و پیچیدگی شبکه خواهد شد؛ از سوی دیگر استفاده هم زمان از تجهیزات شرکت‌های متمایز،سطح امنیتی شبکه را پایین می‌آورد (عدم سازگاری تجهیزات شرکت‌های مختلف بايكديگر، موجب ایجاد شکاف‌های امنیتی خواهد شد که معمولاً هکرها از چنین ضعف‌های امنیتی جهت نفوذ به شبکه بهره می گیرند).  در سال های اخیر جهت رفع مشكل فوق الذكر استفاده از UTM، در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بزرگ رواج پیدا کرده است. UTM ابزاری مشتمل بر مجموعه ای از راهکارهای امنیتیاز طريق یک وسیله الکتریکی جهت حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری طراحی كرده است؛ این راهکار موجب کاهش هزینه‌ها و مدیریت امنیتی متمرکز و در نهايت تسهیل فرآیند تامین امنیت خواهد شد.
حداقل الزامات UTM با توجه به استاندارد IDC ،وجود فایروال، VPN، آنتی ویروس و سیستم های پیشگیری از نفوذ است. UTM سطح بالاتر، علاوه بر موارد كه در بالا بدان اشاره شده است، قابلیت‌هایی چون فیلترینگ URL ،Spam Blocking ،SpywareProtection، به همراه قابلیت­های مدیریت متمرکز و مانیتورینگ و … را دارد.

اصلی­ترین عامل در محبوبیت UTM، قیمت آنها است

هزینه یک UTM در حدود یک چهارم قیمت راهکارهای امنیتی ديگري است که به صورت جداگانه استفاده می‌­شود. یکی دیگر از دلایل پذیرش UTM، قابلیت مدیریت متمرکز است؛ امروزه شرکت­ها و بنگاه‌­های اقتصادی بزرگ با بهره­ گیری از این قابلیت به کنترل شعب، ادارات و ایستگاه‌های کاری دوردست می‌­پردازند. شرکت‌­های بزرگی که از راهکارهای مجزا (نقطه‌ای) برای حفظ امنيت شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌­کنند، به علت تحميل هزینه‌­های نصب، هزينه‌هاي مدیریت و … ناچار به استقرار سیستم‌­هایی با درجات امنیتی و کیفیت پایین­ تر در ایستگاه­های کاری دوردست می­شوند؛ UTM يکی از بهترین راهکارها برای حل چنین مشکلاتی است. شرکت­‌هایی که از UTM قوی به عنوان فایروال مرکزی استفاده می­‌کنند و همچنين، UTM با مارک مشابه در ادارات و شعب خود مستقر می­کنند،از مزایای تامین و ارتقا امنیت کل شبکه، مدیریت مرکزی و کاهش هزینه­‌های پشتیبانی چون دیتاسنتر و Patch Updating و…برخوردار خواهند شد. امروزه مدل‌­های مختلف از UTM با عملکرد بهتر و بازده چند گیگابایتی جهت استفاده در ایستگاه‌­های کاری بزرگ با کاربران چند هزار نفری وجود دارد. چنین سیستم‌­های قابلیت­‌هایی چون، جلوگیری از حملات روزمره، نرم­ افزارهای جاسوسی و نفوذ، فیلترینگ URL، Anti-Spam و آنتی ­ویروس را ادغام کرده‌­اند.

مشکلات زیست­ محیطی اخیر یکي دیگر از دلایل محبوبیت UTM است.

با توجه به این مسئله که UTM ها چندین عملکرد امنیتی را به صورت ادغام شده دارا هستند؛ بنابراین یک UTM جایگزین پنج تا شش ابزار یا سرور امنیتی می شود؛ این قابلیت موجب صرفه ­جویی در فضای دیتاسنترها، ادارات، کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی (مصرف انرژی در رک و سیستم­‌های خنک­‌کننده) خواهد شد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  راهکارهای احراز هویت ایمیل با استفاده Cisco ESA

این ویژگی UTM را در دسته ابزارهای زیست ­دوست قرار می­دهد.

نقطه ضعف UTM­‌ها، SPOF است؛ در شرکت­‌ها و بنگاه­‌های اقتصادی بزرگ غیرفعال شدن هم­زمان تمام سیستم‌های امنیتی منجر به ایجاد مشکلات وخیمی خواهد شد،جهت رفع این مشکل معمولاً شرکت‌­ها ملزم به استفاده از یک ابزار کمکی، حداقل شامل پنج رویکرد امنیتی UTM مي­‌شوند. امروزه شرکت­‌ها و بنگاه‌­های اقتصادی بزرگ UTM را بر فایروال سیسکو و سایر رویکردهای امنیتی نقطه‌­ای ترجیح می‌­دهند. صرفه اقتصادی، مدیریت ساده­تر و زیست­ دوست بودن از مهم­ترین عوامل جذابیت UTM است. در این مقاله به بررسی نسل جدید UTM­ های شرکت سیسکو و قابلیت­‌های آن پرداخته می‌‌شود.

معرفی فایروال سیسکو FirePower ASA یا CISCO ASA 

خانواده ابزارهای امنیتی Cisco ASA جهت حفاظت از شبکه‌های سازمانی و مراکز داده­ای با هر وسعتی طراحي شده‌اند؛ با استفاده از اين ابزار دسترسی امن کاربران به اطلاعات و منابع شبکه با هر وسیله و از هر مکانی تامين می گردد.  Cisco ASA با بیش از 15 سال سابقه در مهندسی امنیت شبکه­‌های کامپیوتری و استقرار بیش از یک میلیون ابزار امنیتی در سراسر جهان، یکی از پیشروان در تامین امنیت شبکه ­های کامپیوتری بشمار مي­‌رود.

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

خانواده Cisco ASA، تامین­ کننده مجموعه‌­ای از فایروال‌­های شرکتی با قابلیت استفاده در ابزارهای مستقل، مجازی و یا شبکه‌­های توزیع را فراهم مي‌سازد، همچنين نرم­افزار ASA، مجموعه‌­ای از راهکارهای امنیتی جهت تامین نیازهای امنیتی بصورت یکپارچه ارائه می‌­دهد.

از مزایای استفاده از نرم ­افزار Cisco ASA می­توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ارایه قابلیت­‌های IPS ، VPN و UC به صورت یکپارچه
  • ارتقا ظرفیت و کارایی شرکت­ها با استفاده از خوشه­ بندی چندگره­ای و چندمحلی و قابلیت­‌های بالای آن
  • ارایه برنامه‌های کاربردی با دسترسی آسان و قابلیت بازیابی ساده
  • ایجاد هماهنگی میان ابزارهای مجازی و فیزیکی
  • فراهم نمودن نیازهای خاص شبکه‌ها و دیتاسنترها به صورت هم­زمان
  • ایجاد روتینگ پویا و site-to-site VPN

نرم ­افزار Cisco ASA از نسل بعدی الگوریتم‌های رمزگذاری مانند دنباله‌­های B پشتیبانی می‌­کند، همچنین با راهکارهای CWS جهت ارائه حفاظت‌های امنیتی در سطح جهانی ادغام شده است.

Cisco ASA 5500 series فایروال سیسکو FirePower ASA

این دسته از ASA به صورت هم­زمان حاوی Stateful Firewall و VPN در یک وسیله بوده است، در برخی مدل­‌ها به همراه ماژول IPS و یا CSC عرضه می­‌شود. ASA همچنین شامل ویژگی­‌های پیشرفته چون multiple security contexts مشابه فایروال‌های مجازیtransparent firewall، routed firewall، IPSec VPN ،SSL VPN و بسیاری قابلیت‌­های دیگر می‌باشد.

در صورت تمایل به مشاهده انواع لایسنس سیسکو روی آن کلیک کنید تا علاوه بر مشاهده محصولات اطلاعات کاملی از لایسنس های سیسکو را مطالعه کنید.

ویژگی های جدید نسخه 8.6

جدول  1-3 لیست ویژگی­‌های جدید نسخه 8.6 برای ASA نشان می‌­دهد، این نسخه از نرم افزار ASA فقط  درسری 5512-X, 5515-X, 5525-X, 5545-X, 5555-X پشتیبانی می‌­شود.

ویژگی‌های جدید نسخه 8.6

ویژگی‌های جدید نسخه 8.6

پیاده ­سازی ماژول Cisco ASA IPS

معرفی ماژول IPS

ماژول IPS با توجه به نوع ASA می­تواند به صورت یک ماژول سخت­ افزاری یا نرم­ افزاری باشد. جدول  1-4 و 2-4 نشان دهنده IPS SSP در سری­‌های مختلف ASA است.

نشان دهنده IPS SSP در سری­‌های مختلف

نشان دهنده IPS SSP در سری­‌های مختلف

نشان دهنده IPS SSP در سری­‌های مختلف

نشان دهنده IPS SSP در سری­‌های مختلف

ماژول IPS، نرم­ افزار پیشرفته با رویکرد پیشگیرانه در مقابل نفوذ ترافیک مخرب، شامل ورم و ویروس‌­ها دارا است. IPS ترافیک شبکه ابتدا از فایروال عبور کرده سپس وارد ماژول IPS می­شود، زمانی­که IPSبر روی ASA فعال می‌­شود، ترافیک شبکه در ASA و IPS به صورت زیر جریان خواهد داشت:(توجه: این مثال در وضعیت inline صحت دارد که ASA فقط کپی ترافیک شبکه را به ماژول IPS ارسال می­‌کند)

  1. ترافیک شبکه وارد ASA می­‌شود.
  2. ترافیک VPN ورودی به شبکه رمزگشایی می‌­شود.
  3. سیاست­‌گذاری‌­های(قوانین) فایروال اعمال می­‌شود.
  4. ترافیک به ماژول IPS ارسال می‌­شود.
  5. ماژول IPS سیاست­ گذاری­‌های امنیتی خود را اعمال و عملکرد مناسب ترافیک ورودی را نشان می‌­دهد.
  6. ترافیک معتبر به ASA بازگردانده می­شود،ماژول IPS ممکن است با توجه به سیاست­ گذاری­‌های امنیتی خود بخشی از ترافیک را بلوکه کرده و به ASA بازنگرداند.
  7. ترافیک خروجی از VPN رمزگذاری می­‌شود.
  8. ترافیک از ASA خارج می­‌شود.
این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نرم افزار cisco ESA با لایسنس cisco email security appliance و 14 ویژگی

شکل 1-4 ترافیک ماژول IPS را هنگام کار در وضعیت inline نشان می­‌دهد.

رافیک ماژول IPS را هنگام کار در وضعیت inline

رافیک ماژول IPS را هنگام کار در وضعیت inline

اتصال به واسط مدیرتی ASA IPS در فایروال سیسکو FirePower ASA

واسط مدیریتی IPS علاوه بر فراهم آوردن امکان دسترسی مدیریتی به ماژول IPS، نیاز به دسترسی بهHTTP پراکسی سرور، سرور DNS و اینترنت جهت دانلود global correlation، به­روزرسانی امضای دیجیتال و درخواست لایسنس دارد. در این بخش به بررسی پیکربندی­ های پیشنهادی شبکه جهت استفاده از این ماژول پرداخته شده است. ماژول فیزیکی سری­های ASA 5510, 5520, 5540, 5580, 5585-X

در این وضعیت ماژول IPS حاوی یک واسط مدیریتی مجزا از ASA است.(در شکل 2-4 مشاهده می­کنید)

وضعیت ماژول IPS حاوی یک واسط مدیریتی مجزا از ASA

وضعیت ماژول IPS حاوی یک واسط مدیریتی مجزا از ASA

در صورت وجود روتر داخلی(شکل 3-4)

در این حالت اگر یک روتر داخلی داشته باشیم قادر به روتینگ مابین بخش مدیریتی شبکه، که شامل IPS Management 1/0 و ASA Management 0/0 است، و ASA داخل شبکه خواهیم بود. شايان توجه است، حتما یک مسیر بر روی ASA جهت جستجوی بخش مدیریتی شبکه در روتر داخلی ایجاد شده باشد.

روتینگ مابین بخش مدیریتی شبکه

روتینگ مابین بخش مدیریتی شبکه

در صورت عدم وجود روتر داخلی(شکل 4-4)

در صورتی­که فقط یک شبکه داخلی داشته باشیم، امکان وجود یک شبکه جداگانه مدیریتی وجود ندارد. در این وضعیت به جای management 0/0 می‌توان از واسط داخل ASA استفاده کرد. چون ماژول IPS از ASA مجزا است می‌توان IPS Management 1/0 مشابه آدرس واسط داخل شبکه قرار داد.

در صورت عدم وجود روتر داخلی

در صورت عدم وجود روتر داخلی

ماژول نرم­ افزاری سری‌­های ASA 5512-X 5520 (شكل 5-4)

سه سری از مدل­‌های ASA حاوی ماژول نرم­ افزاری IPS هستند، که واسط مدیریتی IPS رابط Management 0/0 را با ASA به اشتراک می­‌گذارد.

ماژول نرم ­افزاری سری‌­های ASA 5512-X 5520

ماژول نرم ­افزاری سری‌­های ASA 5512-X 5520

در صورت وجود روتر داخلی (شکل 6-4)

در این حالت قادر به روتینگ مابین واسط Management 0/0، که حاوی آدرس IP بخش مدیریتی ماژول IPS و ASA است، و شبکه داخلی خواهیم بود. حتما توجه کنید یک مسیر بر روی ASA جهت جستجوی بخش مدیریتی شبکه در روتر داخلی ایجاد شده باشد.

در صورت عدم وجود روتر داخلی

در صورت عدم وجود روتر داخلی

در صورت عدم وجود روتر داخلی(شکل 7-4)

در صورت وجود تنها یک شبکه داخلی، امكان تفکیک آن از بخش مدیریتی شبکه وجود نخواهد داشت، در این حالت می‌توان به جای استفاده از رابط Management 0/0 از واسط داخلی جهت مدیریت ASA استفاده کرد. اگر نام پیکربندی ASA از رابط Management 0/0 پاک کنید، از طریق آدرس IP آن واسط قادر به پیکربندی IPS خواهیم بود. با توجه به این نکته که ماژول IPS لزوما ابزاری مجزا از ASA است، می­توان آدرس مدیریتی IPS را مشابه آدرس داخل بخش مدیریتی شبکه داخلی قرار داد.

در صورت عدم وجود روتر داخلی

در صورت عدم وجود روتر داخلی

Cisco ASA with Fire POWER Services

نسل جدید فایروال‌های (NGFW) شرکت سیسکو با راهکارهای امنیتی پیشرفته جهت مقابله با تهدیدات و بدافزارها طراحی شده‌­اند. Cisco ASA with Fire POWER Services، مجموعه ادغام شده­ای از راهکارهای امنیتی جهت حفاظت از شبکه قبلي، در مدت و پس از پایان حمله را ارایه می‌­دهد. این ابزار حفاظت جامعی و مداومی در مقابل انواع تهدیدات ارایه می­دهند (شکل 8-4). قابلیت­های Cisco ASA with Fire POWER Services عبارتند از:

Cisco ASA with Fire POWER Services

Cisco ASA with Fire POWER Services

در همین راستا، شرکت پایه ریزان فناوری هوشمند توانایی ارائه مشاوره و راه اندازی لایسنس FirePower ASA را دارد، جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + سه =