امنیت, Other

مزایای نرم افزار Sonarqube

نرم افزار Sonarqube
رای بدهید

برسی نرم افزار Sonarqube

نرم افزار سونار کیوب یا نرم افزار Sonarqube  یک ابزار کنترل کننده کیفیت کد است. این برنامه کد نوشته شده را دریافت و تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارش‌هایی را برای کیفیت کدی که برای برنامه‌تان نوشته‌اید، ارائه می‌دهد. نحوه عملکرد این نرم افزار به این صورت است که ابزارهای تجزیه و تحلیل استاتیک و پویا را ترکیب می‌کند و کیفیت را به طور مداوم در طول زمان اندازه گیری می‌نماید. در این نرم افزار، همه چیز از جمله خطاهای طراحی بررسی و ارزیابی می‌شود. این به کاربران کمک می‌کند که مشکلات کد خود را پیدا کنند و قابلیت جستجوی این مشکل‌ها نیز در برنامه وجود دارد. از این برنامه می‌توان کمک گرفت تا فهمید تجزیه و تحلیل کند چه علتی دارد و کد در کجا به هم می‌ریزد.
این برنامه تعیین می‌کند که آیا این مشکل در استایل، شکست کد، تکرار کد، عدم پوشش آزمایشی یا کد بیش از حد پیچیده است یا مشکل دیگری وجود دارد. برای کسی اطلاعات بیشتر درباره سونار کیوب تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

نرم افزار SonarQube

نرم افزار SonarQube

سونار کیوب چگونه کد را تجزیه و تحلیل می‌کند؟

کدی که شما می‌نویسید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد تا مورد تایید سونار کیوب قرار بگیرد:

  1. کد باید از یک دستورالعمل‌ خاص پیروی کند.
  2. کد باید از رویه‌های خوب تعیین‌شده پیروی کند.
  3. اشکالات احتمالی و عملکرد، امنیت و آسیب‌پذیری آن بررسی شود‌.
  4. آیا بخش‌های تکراری در کد وجود دارند یا خیر.
  5. آیا کد منطقی است یا خیلی پیچیده است؟
  6. آیا نظرات عموم درباره کد خوب است؟
  7. آیا کد از اصول طراحی درست پیروی می‌کند؟

این استاندارد‌های کد گذاری از دو طریق در نرم افزار سونار کیوب چک می‌شوند. این دو روش شامل چک کردن دینامیک یا پویا و چک کردن استاتیک است. این دو روش تحلیل را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار SonarQube

نرم افزار SonarQube

تجزیه و تحلیل دینامیک کد در سونار کیوب

تجزیه و تحلیل کد به شکل پویا یا دینامیک، به این صورت است که بر تحلیل نحوه رفتار کد در طول اجرا تکیه می‌کند. هدف این است که به جای بررسی مکرر کد به صورت آفلاین، خطاها در یک برنامه در حین اجرا پیدا شوند. برخی از مراحل تجزیه و تحلیل کد پویا انجام می دهد عبارتند از:

چک کردن میزان پوشش کد

محاسبه این که یک قطعه کد توسط مجموعه‌های آزمایشی که در سونار کیوب وجود دارد‌، چقدر تست می‌شود.

تشخیص خطای حافظه

بررسی این که آیا نشت حافظه یا خطا رخ می‌دهد یا خیر. پیدا کردن محل خطا در کد نوشته شده: مکان یابی کد مشکل دار در برنامه نوشته شده.

استنتاج متغیر

مقادیری را که برنامه محاسبه می‌‌کند، مشاهده می‌نماید و سپس آن‌ها را بررسی می‌کند. ویژگی‌هایی که در یک یا چند مقدار عددی در برنامه وجود داشت را برای بقیه مقادیر نیز چک می‌کند تا ببیند برنامه به شکل صحیح کار می‌نماید یا خیر.

تجزیه و تحلیل امنیتی

شناسایی مشکلات امنیتی در کد نوشته شده

خطاهای همزمانی

تحلیل دینامیک از تشخیص خطای زمان اجرا برای پیدا کردن نقص‌هایی مانند اشتباهات اجرای برنامه، نقص‌های حافظه و مشکلات امنیتی استفاده می‌نماید. Slicing کد یا خلاصه کردن برنامه: شامل کاهش خطوط برنامه به حداقل شکلی است که همچنان عملکرد لازم را داشته باشد. یعنی برنامه توسط نرم افزار سونار کیوب طوری خلاصه شود که عملکرد کافی را داشته باشد ولی ساده و مختصر نیز باشد‌.

تجزیه و تحلیل عملکرد کد

ردیابی پویا یا دینامیک، از ابزار‌های نرم افزاری در زمان اجرای کد استفاده می‌کند. با جمع آوری داده‌هایی که می‌تواند برای تجزیه و تحلیل و شناسایی دلایل عملکرد ضعیف برنامه استفاده شود، عمل می‌کتد و عملکرد کد را بررسی می‌نماید‌.

تجزیه و تحلیل استاتیک کد در سونار کیوب

تجزیه و تحلیل کد استاتیک بدون اجرای هیچ کدی انجام می‌شود یعنی نیازی نیست که برنامه در حال اجرا باشد تا توسط سونار کیوب ارزیابی گردد. تجزیه و تحلیل استاتیک، مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها و تکنیک‌ها است که برای تجزیه و تحلیل کد منبع به منظور یافتن خطاهای احتمالی است. در تحلیل استاتیک، کدگذاری ضعیف نیز تشخیص داده می‌شود. تجزیه و تحلیل کد به شکل استاتیک  راهی برای بررسی کد به شکل خودکار است. مراحل مربوط به تجزیه و تحلیل کد به شکل استاتیک را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • تشخیص خطاها در کد نوشته شده
  • توصیه‌هایی در مورد قالب‌بندی کد با محاسبات FormatterMetric که به شما امتیازی در مورد کیفیت کد شما می‌دهد.
  • ابزارهای محبوب برای تجزیه و تحلیل کد به شکل استاتیک، Checkstyle، PPMD  و FindBugs   هستند.
  • مشکل در کد شما به دلیل موارد زیر ایجاد می‌شود که در تحلیل استاتیک تصحیح می‌گردد:
  • موارد تکراری در کد:نرم افزار SonarQube  دارای موتور تشخیص کپی/پیست برای یافتن موارد تکراری است.
  • توزیع نادرست پیچیدگی در کد: پیچیدگی سیکلوماتیک توسط توماس جی. مک کیب معرفی شد. پیچیدگی چرخه‌ای یا متریک توسط سونار کیوب تشخیص داده می‌شود.

نرم افزار SonarQube

نرم افزار SonarQube

مزایای نرم افزار Sonarqube

می‌خواهیم ابزار‌های CI  را با سونار کیبوب مقایسه کنیم و به مزایای این نرم افزار بپردازیم. ابزارهای CI افزونه‌ای ندارند که همه امکانات ذکر شده در پاراگراف‌های قبل را به راحتی در کنار هم استفاده کنند. از نظر طراحی یا معماری، پلاگین‌های CI داشبوردی برای کیفیت کلی پروژه ندارند در حالی که در نرم افزار سونار کیوب دسکتاپ یا داشبوردی به این منظور وجود دارد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  راهنمای خرید نرم افزار آنتی ویروس

ویژگی‌های نرم افزار SonarQube عبارتند از:

نه تنها به شما نشان می‌دهد چه چیزی اشتباه است، بلکه ابزارهای با کیفیت و مدیریتی را نیز ارائه می‌دهد تا فعالانه به شما کمک کند مسائل را تصحیح کنید. یعنی هم مشکل را شناسایی می‌کند و هم راه حلی برای حل مشکل به شما ارائه می‌نماید. وظیفه ِآن تنها شناسایی مشکلات کد نوشته شده نیست. بلکه تمرکز در مواردی فراتر از اشکالات و پیچیدگی‌های کد است. سونار کیوب امکانات بیشتری را برای کمک به برنامه‌نویسان برای نوشتن کد ارائه می‌نماید. مانند قوانین کدنویسی، پوشش تست، حذف تکرارها، اسناد API و پیچیدگی کد همه در داشبورد در یک صفحه به شکل لحظه به لحظه چک می‌شوند. برنامه گزارشی از کیفیت کد جدید شما و همچنین روند شاخص‌‌های کیفیت گذشته و بالقوه آینده را ارائه می‌داد. معیارهایی را برای کمک به شما در تصمیم گیری درست ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های نرم افزار SonarQube

  1. ویژگی‌های نرم افزار SonarQube

سونار کیوب  از چه زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند؟

سونار کیوب از این زبان‌ها پشتیبانی می‌کند: Java، C/C++، Objective-C، C#، PHP، Flex، Groovy، JavaScript، Python، PL/SQL، COBOL و … همچنین می‌توان از سونار برای چک کردن کد اندروید استفاده کرد. گزارش‌هایی در مورد کدهای تکراری، استانداردهای کدگذاری، آزمایش‌های واحد، پوشش کد، پیچیدگی کد، اشکالات احتمالی، نظرات، طراحی و قالب کد که با این زبان‌های برنامه نویسی نوشته شده‌اند،  توسط سونار کیوب تشخیص داده می‌شوند. نرم افزار اشتباهات را ثبت می‌کند و آن‌ها را با معیارهای استاندار مقایسه کرده و نمودار می‌کشد و نماهای دیفرانسیل را ارائه می‌دهد. نرم افزار سونار کیوب تجزیه و تحلیل‌های کاملاً خودکار را ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل خودکار با Maven Ant، ​​Gradle  و ابزارهای ادغام پیوسته (Atlassian Bamboo، Jenkins، Hudson و …) انجام می‌شود.

نرم افزار SonarQube

نرم افزار SonarQube

چرا باید از سونار کیوب استفاده کنیم؟

سونار کیوب یک ابزار استاندارد جهانی برای تجزیه و تحلیل کد به شکل استاتیک و دینامیک است که تبدیل به یکی از کاربردی‌ترین نرم افزار‌های تحلیل کد شده‌ است. با نرم افزار SonarQube کد‌ها مرتب، ساده و کاربردی‌تر می‌شوند. کیفیت کدی که توسط نرم افزار SonarQube  چک شده است بسیار بالا است.قطعا نام سونار کیوب را شنیده‌اید و می‌دانید که بسیاری از برنامه نویسان از آن استفاده می‌کنند. آیا می‌خواهید بدانید که چرا اینقدر محبوب است و کاربرد زیادی دارد ؟ زیرا یک نرم افزار پیشرفته است که مورد تایید اکثر برنامه نویسان است. نرم افزار SonarQube یک پلتفرم مدرن و کاربردی است که توسط SonarSource برای بررسی مداوم کیفیت کد و کاربردی بودن آن توسعه یافته است. Sonar  تجزیه و تحلیل کد را به صورت همه جانبه انجام می‌دهد و گزارش کاملی از ارور‌ها، ایرادات کد، کدهای نادرست، کدهای تکراری ارائه می‌کند. این برنامه از بیش از 25 زبان برنامه نویسی اصلی از طریق مجموعه قوانین داخلی پشتیبانی می‌کند و همچنین می‌تواند با افزونه‌های مختلف توسعه یابد.

سونار کیوب چه امکاناتی را ارائه می‌دهد؟

کاهش پیچیدگی، آگاه کردن برنامه نویی از کد‌های آسیب پذیر، شناسایی کدهای تکراری، بهینه‌سازی عمر کد و … از امکانات این برنامه است. افزایش کاربردی بودن کد و سریع عمل کردن آن، کاهش پیچیدگی کد، کاهش هزینه نگهداری و کاهش قسمت‌های پرخطر در کد از سایر امکانات این برنامه است. برنامه نیاز به صرف زمان کافی برای تشخیص مشکلات کد دارد. برنامه به خودی خود مشکلات کد را برطرف نمی‌کند اما اشکالات آن را اطلاع می‌دهد و روش اصلاح آن‌ها را نیز بیان می‌کند. کنترل کیفیت کد بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند توسعه نرم‌افزار است یعنی اگر بخواهید یک برنامه نویس موفق باشید باید از نرم افزار سونار کیوب کمک بگیرید. سونار خطاها را شناسایی می‌کند. مشکلات موجود در کد را شناسایی می‌کند و به توسعه‌دهندگان هشدار می‌دهد تا قبل از ارسال آن‌ها برای خروجی، آن‌ها را  برطرف کنند.

نرم افزار سونار کیوب

نرم افزار سونار کیوب

کار دیگری که سونار انجام می‌دهد افزایش سازگاری کد است. نرم افزار قسمت‌هایی از کد که اشکال دارد را مشخص می‌نماید و به برنامه نویس اطلاع می‌دهد که دقیقا کجا مشکل دارد.سونار بدون محدودیت است و هر تعداد پروژه که بخواهید را بررسی می‌کند. سرعت آن بالاست و دقیق عمل می‌کند. به طور منظم از این برنامه بازخورد بگیرید تا یک برنامه نویس موفق شوید.

سونار کیوب برای چه کسانی کاربرد دارد؟

برنامه نویسانی که با ددلاین کار می‌کنند تا پروژه‌های مورد نیاز را به مشتری ارائه دهند، باید از کیفیت کد مطمئن باشند و در نتیجه باید از سونار کمک بگیرند. برای برنامه نویسان مهم است که بارها کیفیت کد، اشکالات احتمالی، تکرار کدها و توزیع بد پیچیدگی را چک کنند تا مشتری راضی باشد. اگر برنامه نویسی هستید که پروژ‌ه‌های زیادی برای تحویل دارید حتما از این نرم افزار استفاده کنید.

نرم افزار سونار کیوب

نرم افزار سونار کیوب

برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مختلف در کد، توسعه دهندگان باید همیشه از قوانین کدنویسی خوب پیروی کنند، اما گاهی اوقات نمی توان از قوانین پیروی کرد و کیفیت خوب را حفظ کرد زیرا ممکن است زمان کم باشد و پروژه‌ها سنگین و طولانی باشند. برای دستیابی به یکپارچه بودن و صحیح بودن  کد،  برنامه نویسان به ابزاری نیاز دارند که نه تنها یک بار، بلکه به طور مداوم مشکلات موجود در کد را بررسی کرده و به آن‌ها بگوید که چطور اشکالات را اصلاح نمایند. نرم افزار باید برای بررسی کیفیت کد به شکل مداوم، آن را ردیابی و کنترل کند. برای برآورده کردن همه این انتظارت، نرم افزار سونار کیوب به کمک ما می‌آید‌.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  خرید لایسنس UBA و 7 راهکار مقابله با تهدید

PMD چیست؟

PmD یک ابزار تجزیه و تحلیل کد به شکل استاتیک است که قادر است به طور خودکار طیف گسترده‌دی از عیوب احتمالی و کدهای ناامن یا بهینه نشده (عملکردهای بد) را شناسایی کند. در حالی که ابزارهای دیگری مانند Checkstyle  می‌توانند تأیید کنند که قوانین و استانداردهای کدنویسی رعایت می‌شوند، PMD بیشتر بر روی پیشگیری از ایجاد اشکال تمرکز دارد. این مجموعه قوانین بسیاری دارد و کد را از فیلتر این قوانین رد می‌کند. می‌توانید به راحتی تنظیم کنید که کدام قوانین خاص باید برای یک پروژه مخصوس استفاده شوند. برای مثال می‌توانید تصمیم بگیرید که یک برنامه صرفا از نظر پیکر بندی بررسی شود یا اینکه از نظر پیچیده یا ساده بودن نیز بررسی شود.

در اینجا چند نمونه از مواردی که PMD از آن‌ها ایراد می‌گیرد مشخص شده است:

  1. پیچیده بودن کد
  2. یکپارچه نبودن برنامه
  3. کدهای نا امن
  4. کدهای اضافی و غیر کاربردی

Findbugs چیست؟

FindBugs یکی دیگر از ابزارهای تحلیل استاتیک جاوا است که از جهاتی شبیه به Checkstyle و PMD است، اما موارد دیگری را چک می‌کند. FindBugs به استانداردهای قالب‌بندی یا کدنویسی توجهی نمی‌کند، و فقط به کاربردی بودن برنامه را چک می‌کند. در واقع، روی تشخیص اشکالات احتمالی و مشکلات عملکرد تمرکز می‌کند. این برنامه این کار را به بهترین نحو انجام می‌دهد و می‌تواند بسیاری از انواع باگ های رایج و سخت را شناسایی کند. در واقع، FindBugs   قادر است مجموعه ای از مسائل کاملاً متفاوت از PMD یا Checkstyle   را با دقت نسبتاً بالایی تشخیص دهد. به این ترتیب، می‌تواند مکمل مفید برای جعبه ابزار تحلیل استاتیک نرم افزار سونار کیوب باشد.

آیا نرم افزار سونار کیوب برای شما کاربردی خواهد بود؟

در دنیای امروزی که برنامه نویسی یک شغل است و شما نیز ممکن است یک برنامه نویس با پروژه‌های زیاد و حجم کاری بالا باشید،  به احتمال زیاد به سونار کیوب احتیاج خواهید داشت. بررسی دقیق و کامل کد نیاز به برنامه‌ای مانند سونار دارد که در کمترین زمان ممکن و با بهترین امکانات، تمام مشکلات کد را شناسایی کرده و به شما اطلاع می‌دهد. سونار کیوب برنامه را از تمام جهات چک می‌کند و پیچیدگی، غیر کاربردی بودن، نا مفهوم بودن و ارور‌ها را شناسایی می‌نماید. بدون سونار کیوب، امکان ندارد بتوانید خودتان اشکالات کارتان را پیدا کنید و آن‌‌ها را رفع نمایید. این کار بسیار وقت گیر و غیر عملی است و نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. اگر می‌خواهید کارتان بی نقص باشد و مشتریان شما زیاد شوند، سونار کیوب را استفاده کنید. سونار علاوه بر اینکه ایرادات را تشخیص می‌دهد، محل آن‌ها را نیز دقیق مشخص می‌کند. در نتیجه سرعت کار شما بیشتر می‌شود.  با یک نگاه ساده می‌توانید ارورها را تشخیص دهید و با کمک اطلاعات و راهنمایی‌های سونار آن‌ها را اصلاح کنید.

نگران این نباشید که تجربه کمی در اصلاح برنامه دارید زیرا سونار راه‌حل‌هایی را به شما ارائه می‌کند تا کد را اصلاح نمایید. سونار یک نرم افزار محبوب و پرکاربرد است و می‌توان گفت که بهترین نرم افزار کنترل کیفیت کد است. با استفاده از آن مشتریان شما همواره از شما راضی خواهند بود و می‌توانید پروژه‌های زیاد و با کیفیت تحویل دهید. تنها با این نرم افزار ساده و کاربردی، در کمترین زمان ممکن مشتریان خود را چند برابر کنید و درآمد چند برابری کسب نمایید. نرم افزار سونار کیوب کد نویسی را متحول کرده است و باعث شده برنامه نویسی به اندازه قبل سخت و طاقت فرسا نباشد. اگر از آن استفاده کنید، تجربه شما در نوشتن کد خوب بالاتر خواهد رفت و به مرور تبدیل به یک برنامه نویس حرفه‌ای و سریع می‌شوید. سعی کنید از سونار کیوب یاد بگیرید، این تجربیات را در برنامه‌های خود به کار ببرید و اشکالات خود را اصلاح نمایید. سونار علاوه بر یک نرم افزار تحلیل کد، یک آموزش دهنده به کد نویسان است. کافی است نحوه استفاده از آن را بیاموزید و در به کار بردن آن تجربه کسب کنید.

سخن آخر درباره نرم افزار سونار کیوب

نرم افزار SonarQube چیست؟ Sonar  یک پلتفرم با کیفیت نرم افزاری  به شکل منبع باز یا اوپن سورس است. نرم افزار SonarQube  اشکالات در یک کد نوشته شده را در یک پایگاه داده ذخیره می‌کند و آن‌ها را در یک داشبورد مبتنی بر وب به نمایش می‌گذارد. این برنامه به روز است و طبق آخرین آپدیت‌ها کار می‌کند و اشکالات کد نویسی شما را می‌یابد و به شما می‌گوید که چطور این اشکالات را رفع نمایید. نرم افزار سونار چگونه کار می‌کند؟ سونار از ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل کدها به شکل استاتیک و پویا مانند Checkstyle ، PMD، FindBugs، FxCop، Gendarme  و بسیاری از نرم افزار‌های دیگر برای استخراج معیارهای یک برنامه صحیح استفاده می‌کند که سپس از آن‌اد برای بهبود کیفیت کد نوشته شده استفاده نماید. اگر می‌خواهید اشکالات برنامه نویسی خود را بفهمید و یک کد نویس حرفه‌ای شوید، سونار کیوب بهترین نرم افزاری است که می‌توانید از آن کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار سونار کیوب با ما در ارتباط باشید.

شما می‌توانید لایسنس Sonarqube را از پایه‌ریزان فناوری هوشمند استعلام قیمت و در نهایت آن را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نوزده =