امنیت شبکه

اهمیت امنیت شبکه و ۴ مورد از انواع آن

قبل از هرچیزی باید تعریف کلی از شبکه را بدانیم که به طور خلاصه ‌می‌توان گفت که؛ شبکه به مجموعه‌ای از دستگاه‌های که از طریق سیم‌ها، بی‌سیم‌ها و یا نرم افزارها گفته می‌شود که با هم ارتباط برقرار کرده و امکان انتقال داده‌ها، اطلاعات و منابع را فراهم می‌کنند. شبکه‌ها به دو صورت سیمی و بی‌سیم قابل استفاده هستند و می‌توانند در سطح محلی یا جهانی عمل کنند. با این حال امنیت شبکه بسیار مهم است زیرا در صورت عدم امنیت، اطلاعات حساس و مهم مانند رمز عبور، شماره کارت بانکی و اطلاعات شخصی دیگر قابل دسترسی توسط هکرها و سایر افراد ناشناس خواهد بود. هکرها می‌توانند از اطلاعات به دست آمده برای سوء استفاده و سرقت هویت استفاده کنند و باعث آسیب به افراد و شرکت‌ها شوند. همچنین، در صورت نقض امنیت شبکه، قابلیت دسترسی به منابع شبکه مانند فایل‌ها، پایگاه داده‌ها و سایر اطلاعات حساس کاهش می‌یابد. بنابراین، امنیت شبکه برای حفظ حریم خصوصی، جلوگیری از سرقت هویت و محافظت از منابع شبکه بسیار حائز اهمیت است. همچنین برنامه‎های وجود دارند که با استفاده از آن می‌توان امنیت شبکه را اجرا کرد که شرکت ما انواع لایسنس‌های نرم‌افزار شبکه را ارائه می‌کند. در همین راستا، می‌خواهیم که 4 نمونه از انواع امنیت شبکه را به طور مختصر بیان کنیم. پس با ما در پایه ریزان هوشمند همراه باشید.

انواع دستگاه های امنیتی شبکه با شرح کامل

دستگاه‌های امنیتی شبکه کارهای مختلفی دارند. برخی ترافیک شبکه را مدیریت می‌کنند، برخی دیگر تهدیدات را شناسایی می‌کنند و برخی دیگر دسترسی از راه دور ایمن را فراهم می‌کنند. بسیاری از دستگاه‌های امنیتی، عملکرد چندین دستگاه دیگر را ترکیب می‌کنند، به‌ویژه دستگاه‌هایی که برای مشاغل کوچک‌تر در نظر گرفته شده‌اند. در ادامه چندین مورد از امنیت‌های شبکه را به طور مختصر بیان می‌کنیم.

 

انواع امنیت شبکه

انواع امنیت شبکه

1- فایروال ها

فایروال‌ها نرم افزارهایی هستند که بر روی روترها، سرورها، کامپیوترها و دستگاه های دیگر نصب می شوند و به شما کمک می کنند تا شبکه خود را در برابر حملات خارجی محافظت کنید. فایروال ها به صورت یک دیوار محافظ بین شبکه شما و اینترنت عمل می‌کنند و تمام ترافیک ورودی و خروجی را مانیتور می‌کنند. اگر فایروال شما ضعیف باشد، حملات خارجی می توانند به راحتی شبکه شما را نفوذ کنند. مانند بسیاری از دستگاه‌های امنیتی دیگر، آن‌ها می‌توانند به اشکال سخت افزاری یا نرم افزاری عرضه شوند. بیشتر اوقات، مشاغل استفاده از سخت افزار اختصاصی و تخصصی را انتخاب می‌کنند زیرا می‌تواند ترافیک بیشتری را مدیریت کند و از پشتیبانی فروشنده بهتری برخوردار است.  آن‌ها می‌توانند اتصالات روی پورت‌های خاص، از آدرس‌های IP خاص، و ماشین‌ها یا شبکه‌های مطابق با معیارهای دیگر را مسدود کنند. اکثر فایروال‌ها به‌طور پیش‌فرض پیکربندی شده‌اند تا ترافیک ورودی را رد کنند و یک خط پایه امنیت را برای شبکه شما فراهم کنند. البته برای اطلاعات بیشتر شما می‌توانید در این خصوص 5 نکته مهم خرید فایروال سازمانی را مورد بررسی قرار دهید.

 

2- سیستم های حفاظت از نفوذ (IPS)

سیستم های حفاظت از نفوذ (IPS) نرم افزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا شبکه خود را در برابر حملات خارجی محافظت کنید. این سیستم ها به صورت یک دیوار محافظ بین شبکه شما و اینترنت عمل می کنند و تمام ترافیک ورودی و خروجی را مانیتور می‌کنند. سیستم های IPS به صورت خودکار تشخیص می دهند که آیا یک ترافیک خارجی مخرب است یا نه و در صورت لزوم، آن را مسدود می کنند. یکی از مفیدترین ویژگی‌های حفاظت از نفوذ مبتنی بر شبکه این است که می‌تواند با فایروال‌ها و سایر سخت‌افزارهای شبکه در زمان واقعی با کشف تهدید در ارتباط باشد. به عنوان مثال، یک سیستم IPS می تواند دستگاهی را با بدافزار نصب شده از ترافیک شبکه غیرمعمول و مشکوکی که تولید می‌کند شناسایی کند. پس از آن، IPS می‌تواند درخواست کند که فایروال این دستگاه آلوده را در زیرشبکه پارتیشن بندی شده خود قرنطینه کند تا نتواند آسیب بیشتری ایجاد کند.

انواع امنیت شبکه

انواع امنیت شبکه

3- مدیریت یکپارچه تهدید (UTM)

در یک شبکه تجاری مدرن، مدیران ممکن است نیم دوجین یا بیشتر از لوازم شبکه مجزا را با عملکردهای امنیتی کنترل کنند. اگر چندین محصول از فروشندگان مختلف ارائه شود، مدیریت یک تهدید شبکه که به سرعت آشکار می شود می تواند چالش برانگیز باشد.UTM ها یک فایروال شبکه، یک سیستم تشخیص نفوذ، یک سیستم جلوگیری از نفوذ و سایر ویژگی ها را ترکیب می کنند. برای مشاغل کوچکتر یا کسانی که منابع فناوری اطلاعات قابل توجهی ندارند، استفاده از UTM می تواند در زمان و هزینه زیادی صرفه جویی کند. با این حال، UTM ها همیشه بهتر از تجهیزات گسسته نیستند: آنها یک نقطه خرابی ایجاد می کنند که اگر مشکلی پیش بیاید می تواند کل شبکه را از بین ببرد.

کنترل دسترسی به شبکه

کنترل دسترسی به شبکه

 

4- کنترل دسترسی به شبکه (NAC)

کنترل دسترسی شبکه (NAC) یک راه حل امنیتی است که به شما اجازه می‌دهد تا دسترسی کاربران به شبکه را مدیریت کنید. با استفاده از NAC، شما قادر خواهید بود تا تمام دستگاه‌های متصل به شبکه خود را شناسایی کرده و مشخص کنید که آیا آن‌ها مجاز به دسترسی به شبکه هستند یا خیر. این سیستم‌ها شامل ابزارهای تشخیص و جلوگیری از دسترسی نامناسب، شناسایی و شناسایی دستگاه‌های متصل به شبکه، و اعمال سیاست‌های دسترسی به شبکه می‌باشند. با استفاده از NAC، شما قادر خواهید بود تا به راحتی سطح دسترسی کاربران را تنظیم کرده و به روزرسانی های لازم را انجام دهید. با توجه به روزافزون حملات اینترنتی و نفوذات نامناسب، NAC به عنوان یک راه حل امنیتی حیاتی برای مدیریت دسترسی به شبکه پیشنهاد می شود. بطور کلی دور نگه داشتن دستگاه‌های نقطه پایانی آلوده یا پیکربندی ناایمن از شبکه شرکت برای امنیت بسیار مهم است. در نتیجه، دستگاه‌های کنترل دسترسی شبکه، احراز هویت شبکه را با وضعیت دستگاه‌های نقطه پایانی پیوند می‌دهند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *