شبکه امنیت تکنولوژی

اهمیت استفاده از روتر و 3 مورد از چالش‌های امنیتی روتر

امروزه ابزارهای زیادی برای بهترشدن روند تکنولوژی توسط شرکت‌های بزرگ دنیا ارائه می‌شوند. یکی از آنان مربوط به روترها هستش که بخش بسیار مهم از شبکه را تشکیل داده‌اند و تقریبا هر کسب و کاری دارای یک یا چندین روتر می‎باشد. اغلب مودم خانگی را به عنوان یک روتر می‎شناسیم اما در عین واحد این دو ابزار تفاوت‎های مهمی باهمدیگر دارند. همانطور که می‌دانید، ابزارهای شبکه در زندگی روزمره ما به سرعت در حال پیشرفت و بیشتر شدن می‌باشد که حتی خودم ما وجود آنان را احساس نمی‌کنیم. این بدان معناست که نیاز ما همچنان به شبکه بیشتر از دیروز خواهد بود و دنیا به سوی شبکه، تکنولوژی و بخصوص هوش مصنوعی می‌باشد. در این بین روترها نقش اساسی را در شبکه ایفا کرده‌اند و بصورت یک مسیریاب عمل می‌کنند. نوع مسیر برای انتقال داده‌ها اهمیت بالای دارد و تعین کننده سرعت و ارسال مطمئن داده می‌باشد که این ابزار کمک دهنده خوبی برای همه‌ای کسب و کار و شخصی می‌باشد.
با این حال، ما در این مقاله قصد داریم که در مورد روترها به طور کامل صحبت کنیم و چگونگی کارکرد و تفاوت آن با مودم را شرح خواهیم داد. پس با ما در پایه ریزان هوشمند همراه باشید.

تعریف کلی از روتر

در ساده‌ترین حالت ممکن اگر بخواهیم Router را تعریف کنیم می‌توان گفت؛ یک ابزار مهم که عمل مسیریابی را بین شبکه‌های انجام می‌دهد و یک راه‌ارتباطی برای دو شبکه جداگانه می‌باشد. به عبارت ساده‌تر، یک روتر دستگاه‌های موجود در یک شبکه را با ارسال بسته‌های داده بین آنها، به یکدیگر متصل می‌کند. این داده‌ها در عین واحد می‎توانند بین دستگاه‌ای شبکه و یا به اینترنت ارسال شوند. اما Router این عمل را با اختصاص یک آدرس IP محلی به دستگاه موجود در شبکه انجام خواهد داد. این تضمین می‌کند که بسته های داده در شبکه گم نمی‌شوند و به مقصد و جای درست می‌رسند.

کارکرد یک روتر به زبان ساده

روترها رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها را به اینترنت متصل می‌کنند و به عنوان یک توزیع کننده عمل خواهند کرد و بهترین مسیر را برای سفر اطلاعات شما انتخاب می‌کنند. اصلی مزیت آن این است که کسب و کار شما را به دنیا متصل کرده و از اطلاعات در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می کند. همانطور که یک کنترل کننده ترافیک هوایی اطمینان می‌دهد که هواپیماها بدون گم شدن یا ایجاد اختلال بزرگ در طول مسیر به مقصد می‌رسند، یک Router هم به هدایت بسته‌های داده به آدرس IP مقصدشان کمک می‌کند. برای هدایت موثر بسته‌ها، روتر از یک جدول مسیریابی داخلی استفاده برنامه ریزی شده که شامل لیستی از مسیرها به مقصدهای مختلف شبکه می‌باشد. این ابزار مهم در شبکه، هدر بسته را می‌خواند تا مشخص کند به کجا می رود، سپس با جدول مسیریابی هماهنگ شده تا کارآمدترین مسیر را برای رسیدن به آن مقصد مشخص کند. سپس بسته را به شبکه بعدی در مسیر ارسال خواهد کرد.

آیا ما به Router نیاز داریم؟

باید بدانید که روترها به شما کمک می‌کند تا چندین دستگاه را همزامان به اینترنت متصل کنید و از طرفی با هم دیگر در ارتباط باشند. همچنین، می‌توانید از Router برای ایجاد شبکه‌های محلی دستگاه‌ها که خیلی کاربردی هستند، استفاده کنید. اگر می خواهید فایل‌ها را بین دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید یا به کارمندان اجازه دهید ابزارهای نرم افزاری را به اشتراک بگذارند، این شبکه‌های محلی مفید هستند. نبود این ابزار مهم باعث می‎شود که داده‌های کسب و کار شما به مکان مناسبی هدایت نشوند. برای مثال، اگر می‌خواهید یک سند را چاپ کنید، به یک روتر برای کمک به انتقال آن سند به چاپگر نیاز دارید، نه به رایانه یا اسکنر دیگری.

تفاوت بین روتر و مودم

تفاوت بین روتر و مودم

تفاوت بین روتر و مودم چیست؟

اگرچه برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) ممکن است یک Router و یک مودم را در یک دستگاه واحد ترکیب کنند، اما آنها یکسان نیستند. هر کدام نقش متفاوت اما به همان اندازه مهم در اتصال شبکه ها به یکدیگر و به اینترنت دارند. یک روتر، شبکه‎ها را تشکیل و به هم ارتباط می‌دهد و جریان داده‌ها را در داخل و بین آن شبکه ها مدیریت می کند در حالی که یک مودم آن شبکه‎‌ها را به اینترنت متصل می‌کند. مودم‌ها با تبدیل سیگنال‌های یک ISP به سیگنال دیجیتال که می‌تواند توسط هر دستگاه متصل تفسیر شود، به اینترنت متصل می‌شوند.
اگر بخواهیم به طور خیلی خلاصه بیان کنیم، یک مودم کسب و کار شما را از طریق ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) به دسترسی به اینترنت متصل می کند. از طرف دیگر، یک روتر، بسیاری از دستگاه ها را در یک شبکه از جمله مودم ها به هم متصل می کند.

3 مورد از چالش‌های امنیتی مرتبط با روترها

1- سوء استفاده از آسیب‌پذیری:

همه روترهای دارای نرم‌افزار نصب شده به‌طور خودکار معروف به سیستم‌افزار هستند که به Router کمک می‌کند تا عملکردهای خود را انجام دهد. مانند هر نرم‌افزار دیگری، سیستم عامل روتر اغلب حاوی آسیب‌پذیری‌هایی است که مهاجمان سایبری می‌توانند از آنها سوءاستفاده کنند. به همین دلیل، سیستم عامل Router باید به طور مرتب به روز شود. روترهای اصلاح نشده می توانند توسط مهاجمان در معرض خطر قرار گیرند و آنها را قادر می سازد تا ترافیک را نظارت کنند یا از Router به عنوان بخشی از یک بات نت استفاده کنند .

2- حملات DDoS :

سازمان‌های کوچک و بزرگ اغلب هدف حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) هستند که به زیرساخت شبکه آنها هدایت می شود. حملات DDoS می‎تواند روترها را تحت تأثیر قرار دهد یا باعث خرابی آنها شود و در نتیجه شبکه از کار بیفتد.

3- اطلاعات ضعیف برای ورود :

همه روترها با مجموعه‌ای از اعتبارنامه‌های مدیریت برای انجام عملکردهای اداری ارائه می‌شوند. این اعتبارنامه ها روی مقادیر پیش فرض تنظیم می شوند، مانند “admin” به عنوان نام کاربری و “admin” به عنوان رمز عبور. نام کاربری و رمز عبور باید در اسرع وقت به چیزی امن‌تر بازنشانی شود و از حالت پیش‌فرض خود خارج گردد: مهاجمان از مقادیر پیش‌فرض رایج برای این اعتبارنامه‌ها آگاه هستند و اگر بازنشانی نشدند، می‌توانند از آنها برای به دست آوردن کنترل روتر از راه دور استفاده کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *