امنیت شبکه

امنیت شبکه چیست و داشتن آن چه مزیتی خواهند داشت!

در مقاله قبلی به طور مختصر به تعریف شبکه پرداختیم و گفته شد که؛ به اتصال دو یا چند کامپیوتر با هدف تسهیل ارتباطات، اشتراک گذاری داده‌ها و اطلاعات، شبکه گفته می‎شود. با این حال، امروزه امنیت شبکه به موضوعی مهم و حیاتی در مبحث شبکه تبدیل شده است چرا که تمام اطلاعات شخصی و تجاری سازمان ها در شبکه‌های کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود. امنیت شبکه به مجموعه‌ای از شیوه‌ها و فناوری‌ها اطلاق می‌شود که از شبکه‌های داخلی در برابر حملات و نقض داده‌ها محافظت می‌کنند. البته با پیشرفت تکنولوژی که همیشه در حال به روز بودن است، از نظر امنیت تا حدودی می‎توان اطمنیان حاصل کرد. البته در هر کسب و کاری و حتی در محل زندگی شما، داشتن امنیت می‌تواند آرامش و آسودگی را برای شما به ارمغان بیاورد که از تهدیدات و دیگر موارد در آمان بگذارد. اما در همین راستا، روش‎های نفوذی جدید وجود دارند که به شبکه کسب و کار شما صدمه بزنند و کسب و کار شما را مختل کنند. امروزه امنیت شبکه از دغدغه‎های مهم سازمان‎ها و کسب وکارها محسوب میشود. به همین دلیل ما در پایه‌ریزان فن‌آوری هوشمند قصد داریم که تعریف کلی از امنیت شبکه را مورد بررسی قرار دهیم و اهمیت بکارگیری آن را بیان کنیم.

منظور از امنیت شبکه چیست؟

منظور از امنیت شبکه چیست؟

منظور از امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه شامل تمام مراحلی است که برای محافظت از یکپارچگی یک شبکه و داده‌های درون آن انجام می‌شود. امنیت شبکه یکی از مسائل مهم به حساب می‌آید، زیرا داده‌های حساس را از حملات سایبری ایمن نگه می‌دارد و اطمینان می‌دهد که شبکه قابل استفاده و قابل اعتماد است. استراتژی‌های امنیتی شبکه موفق از چندین راه‌حل امنیتی برای محافظت از کاربران و سازمان‌ها در برابر بدافزارها و حملات سایبری، مانند انکار سرویس توزیع‌شده، استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید یک شبکه از دستگاه‌های به هم پیوسته مانند رایانه‌ها، سرورها و شبکه‌های بی سیم تشکیل شده است که به خطر افتادن هر یک از این موارد توسط بدافزارهای، موجب خسارات زیاد همچون مالی و امنیتی خواهد بود. با این حال، امنیت را می‌توان از طریق انواع نرم افزاری و یا سخت افزاری پیاده کرد که هر کدام از روش‌ها در جای خود مناسب و کاربردی است. در همین راستا، شما می‌توانید برای امنیت بیشتر پیاده سازی راهکار امنیت شبکه را انجام دهید که امنیت را به حداکثر موجود برسانید.

 

کارکرد امنیت شبکه به زبان ساده!

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم می‌توان گفت که؛ امنیت شبکه با استفاده از ترکیبی از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری اعمال می‌شود. هدف اصلی امنیت شبکه جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داخل یا بین بخش‌های شبکه است. یک مقام امنیتی، استراتژی‌ها و سیاست‌هایی را تعیین می‌کند که شبکه سازمان را ایمن نگه می‌دارد و به آن کمک می‌کند تا با استانداردها و مقررات امنیتی مطابقت داشته باشد. همه افراد در شبکه باید از این سیاست‌های امنیتی پیروی کنند. هر نقطه در شبکه که در آن یک کاربر مجاز می‌تواند به داده‌ها دسترسی داشته باشد، همچنین نقطه‌ای است که داده‌ها می‌توانند توسط یک عامل مخرب یا از طریق بی احتیاطی یا اشتباه کاربر در معرض خطر قرار گیرند.

کارکرد امنیت شبکه

کارکرد امنیت شبکه

چالش‌های مهم در خصوص امنیت شبکه

امنیت شبکه شامل تعدادی چالش است که شامل موارد زیر می‌باشد:

1- تکامل هرچه بیشتر حملات سایبری

روش‌های حمله شبکه در حال تکامل بزرگترین چالش امنیت شبکه، سرعت تکامل حملات سایبری است. عوامل تهدید و روش های آن‌ها به طور مداوم با تغییر تکنولوژی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، فناوری جدید، مانند بلاک چین، منجر به انواع جدیدی از حملات بدافزار، مانند cryptojacking شده است . در نتیجه، استراتژی‌های دفاعی امنیت شبکه باید با این تهدیدات جدید سازگار شوند.

2- پایبندی کاربران یک بخشی از شبکه

پایبندی کاربر در شبکه موجود یکی از این مسائل مهم می‌باشد و گفته می‌شود که بخش امنیت، مسئولیت هر کاربر در شبکه است. برای سازمان‌ها دشوار است که اطمینان حاصل کنند که همه به بهترین شیوه‌های امنیت شبکه پایبند هستند، در حالی که به طور همزمان این استراتژی‌ها را برای مقابله با جدیدترین تهدیدها توسعه می‌دهند.

3- دسترسی از راه دور به شبکه

امروزه بیشتر ارتباط کسب و کارها از راه دور و بصورت اینترنتی می‌باشد و عملا در چندین سال اخیر این مورد نیز رایج تر شده است. با این حال، امنیت بی سیم نسبت به قبلا از اهمیت بیشتر برخوردار است و آن را مهم تر می‌کند، زیرا کاربران به احتمال زیاد هنگام دسترسی به شبکه‌های شرکت از یک شبکه شخصی یا عمومی استفاده می‌کنند.

داشتن امنیت شبکه دارای چه مزیتی می‌باشد؟

داشتن امنیت شبکه دارای چه مزیتی می‌باشد؟

داشتن امنیت شبکه دارای چه مزیتی می‌باشد؟

همانطور که می‌دانید، دنیای ما به دیجیتالی شدن تبدیل شده است که منجر به تغییراتی در تمامی فعالیت‌های روزانه ما می‌باشد. ارائه خدمات از جانب سازمان و شرکت‌ها بصورت شبکه‌ای(اینترنت) یکی از موارد رایج در چند سال اخیر است که در این صورت همه سازمان‌ها می‌خواهند از شبکه‌ها و مشتریان خود محافظت کنند. امنیت شبکه در نهایت از شناسایی سازمان شما محافظت می کند. با افزایش روز به روز هکرها و هوشمندتر شدن آنها، نیاز به استفاده از ابزارهای امنیتی شبکه بیشتر شده است تا دسترسی آنان به این خدمات سخت‌تر و در نهایت غیر ممکن شود. بطور کلی، بسیاری از سازمان‌ها داده‌های کاربر را مدیریت می‌کنند و باید از محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن داده‌ها در شبکه‌ای که سه‌گانه سیا (Cia) نامیده می‌شود، اطمینان حاصل کنند. البته شما می‌توانید تامین امنیت شبکه را با چندین برنامه مهم پیاده سازی کنید. در نهایت این مزیت اصلی امنیت شبکه می‌باشد که از رخنه‌های امنیتی که می‌تواند سایر اطلاعات حساس را افشا کند و به اعتبار یک کسب و کار آسیب رسانده و منجر به زیان های مالی شود، جلوگیری ‌کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *