مجله

یک راه کار امنیتی با سیستم تشخیص نفوذ (IDS)

رای بدهید

از زمانی که تکنولوژی در جامعه ما به ابعاد گسترده‌تری رشد کرده است، نیاز به یک سطح بالاتر از امنیت در شبکه‌های کامپیوتری و سایبری احساس می‌شود. امنیت مهم‎ترین موضوع در هر بخشی از شبکه و حتی سایر تکنولوژی‌ها دنیا است که باید دارای نهایت امنیت به کاربران باشد. در این خصوص، سیستم‌های پیشگیری از نفوذ(IPS) وجود دارند که به ما کمک می‌کنند که امنیت شبکه را به حداکثر خود برسانیم. تمامی راه‌های گفته شده برای حفظ امنیت بیشتر است و بعضی از آن‌ها در کنار یکدیگری می‌تواند بهترین وضعیت را فراهم سازد که شاید به تنهای این امکان را نداشته باشد. در این راستا، سیستم‌های تشخیص نفوذ به عنوان یک راهکار برای بهبود امنیت و جلوگیری از حملات سایبری مطرح شده‌اند. سیستم تشخیص نفوذ یا IDS (Intrusion Detection System) یکی از ابزارهای امنیتی مهم در دنیای سایبر است. این سیستم به صورت خودکار فعالیت می‌کند و با بررسی ترافیک شبکه، فعالیت های ناشی از حملات را شناسایی می‌کند و به مدیران امنیتی اطلاع می‌دهد. این سیستم به طور کلی برای شناسایی و جلوگیری از حملات سایبری استفاده می‌شود. ما در ادامه می‌خواهیم که تعریف کلی از سیستم IDS را کامل شرح دهیم و کاربردهای آن را بیان کنیم.
پس با ما در پایه ریزان هوشمند همراه باشید تا بهترین راه حل‌های امنیتی را و شبکه را باهم مورد بررسی قرار دهیم.

 

تعریف سیستم تشخیص نفوذ (IDS)

سیستم تشخیص نفوذ به عنوان یک ابزار امنیتی اساسی در سطح شبکه، بهبود امنیت و جلوگیری از حملات سایبری را بهبود خواهد بخشید. با استفاده از این سیستم، مدیران امنیتی می‌توانند به سرعت هشدارهای لازم را در صورت شناسایی حملات دریافت کنند و به طور فعال برای جلوگیری از آنها اقدام کنند. علاوه بر این، سیستم تشخیص نفوذ به دلیل قابلیت تنظیم و پیکربندی آسان، به مدیران امنیتی این امکان را می‌دهد که با توجه به نوع و شدت حملات، تنظیمات لازم را برای جلوگیری از آنها اعمال کنند. همچنین، با استفاده از سیستم تشخیص نفوذ، می‌توان به راحتی از طریق گزارش‌ها و آمارهای تولید شده، به تحلیل و بررسی حملات پرداخت و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کرد.

کاربرد استفاده از سیستم تشخیص نفوذ

کاربرد استفاده از سیستم تشخیص نفوذ

کاربرد استفاده از سیستم تشخیص نفوذ IDS

سیستم تشخیص نفوذ به مدیران امنیتی کمک می‌کند تا با شناسایی حملات، به سرعت هشدارهای لازم را دریافت کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آنها انجام دهند. این سیستم، با استفاده از الگوریتم‌های مختلف، تلاش می‌کند تا هر نوع حمله‌ای را که در شبکه وجود دارد، تشخیص دهد و با اطلاع‌رسانی به مسئولین امنیت، از خسارات بیشتر جلوگیری کند. همچنین، با استفاده از گزارش‌ها و آمارهای تولید شده توسط این سیستم، می‌توان به تحلیل و بررسی حملات پرداخت و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کرد. بدین ترتیب، مدیران امنیتی می‌توانند برای جلوگیری از حملات آینده، از تجربیات گذشته خود استفاده کنند و راهکارهای مناسب را به‌کار برند.
بنابراین، استفاده از سیستم تشخیص نفوذ در شبکه‌های کامپیوتری و سایبری می‌تواند بهبود امنیت و جلوگیری از حملات سایبری را بهبود خواهد بخشید. این سیستم، با دقت بالای خود، می‌تواند هر نوع حمله‌ای را که در شبکه وجود دارد، تشخیص دهد و هشدارهای لازم را به مسئولین امنیت ارسال کند. همچنین، با تولید گزارش‌ها و آمارهای دقیق، می‌توان به تحلیل و بررسی حملات پرداخت و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کرد.

تفاوت اصلی سیستم IDS با سیستم IPS

تفاوت اصلی بین سیستم‌های تشخیص نفوذ و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ این است که IDS به سادگی ترافیک را نظارت می‌کند، در حالی که IPS کنترل و محافظت را فراهم می‌کند. هر دو مورد نیاز برای محافظت کافی در برابر حملات هستند. راه حل های ترکیبی که ویژگی های IDS و IPS را ارائه می دهند، چنین حفاظت ترکیبی را ارائه می دهند. اگر بودجه محدود است و یک سازمان فقط می‎تواند یک راه حل را انتخاب کند، راه حل IDS باید در اولویت باشد. سیستم‌های IDS دید بسیار مورد نیاز تهدیدات را فراهم می‌کنند، اما این راه‌حل به تنهایی نیازمند پاسخ منظم و فعال به هر گونه مشکل شناسایی شده است.
این به زمان و نیروی انسانی نیاز دارد. برعکس، پاسخ خودکار یک IPS آن را در حفاظت از سیستم ها موثرتر می کند. اما در اینجا نیز، راه حل تنها زمانی موثر است که برای برآورده کردن استفاده از شبکه و برنامه تنظیم شده باشد. عدم تنظیم کافی راه حل منجر به نرخ بالای مثبت کاذب می شود که می‎تواند ترافیک قانونی را قطع کند. سیستم‌های IPS همچنین در تشخیص مشکلات ناشی از خطای انسانی مؤثر هستند که معمولاً نسبت به حملات هدفمند رایج‌تر هستند.

تفاوت اصلی سیستم IDS با سیستم IPS

تفاوت اصلی سیستم IDS با سیستم IPS

ارتباط IDS با همان فایروال برنامه های وب (WAF)

سیستم‌های پیشگیری از نفوذ و فایروال برنامه کاربردی وب (WAF) دو ابزار مهم در حفاظت از امنیت سیستم‌های کامپیوتری هستند. فایروال برنامه کاربردی وب مانع ورود حملات به سیستم‌های کامپیوتری می‌شود و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ نیز به شناسایی حملات و جلوگیری از آنها کمک می‌کند.  استفاده همزمان از این دو ابزار، به مدیران امنیتی کمک می‌کند تا با شناسایی حملات، به سرعت هشدارهای لازم را دریافت کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آنها انجام دهند. همچنین، با تحلیل و بررسی حملات قبلی، می‌توان به رفع نقاط ضعف شبکه و پیشگیری از حملات آینده پرداخت.  بنابراین، ارتباط سیستم‌های پیشگیری از نفوذ با فایروال برنامه کاربردی وب بسیار مهم است و می‌تواند به مدیران امنیتی در شناسایی و رفع حملات کمک کند. همچنین، با کاهش هزینه‌های احتمالی حملات سایبری و حفاظت از منافع سازمان، استفاده همزمان از این دو ابزار به سازمان کمک می‌کند تا امنیت سیستم‌های کامپیوتری خود را بهبود دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 14 =