امنیت تکنولوژی شبکه

سیستم پیشگیری از نفوذ یا IPS چیست؟ و 5 ویژگی مهم آن

امروزه پیشرفت تکنولوژی در بخش شبکه روز به روز در حال افزایش است و پنل‌های جدیدی روانه بازار می‎شود. در این راستا هر برندی سعی دارد که فناوری‌های روز دنیا در مبحث شبکه به نمایش بگذارد. همه می‌دانیم که امنیت شبکه یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین موضوع برای همه کاربران به حساب می‎‌آید. پس اولویت اول برای همه ما امنیت یک برنامه است که بر اهمیت یک تکنولوژی می‌افزاید. مسئله امنیت اطلاعات و حفاظت از آن‌ها به یکی از مسائل مهم و حیاتی می‌باشد. در این راستا، استفاده از سیستم پیشگیری از نفوذ یا همان IPS یکی از راهکارهای اصلی برای حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری است.هرچند سیستم‌های زیادی برای پیشگیری برای نفوذ برنامه‌های مخرب بر شبکه وجود دارد که می‌تواند امنیت را تا حد بسیار بالای افزایش دهد که در نهایت کاربران می‌توانند بدون از خدمات ارائه شده استفاده کنند. IPS یکی از پرکاربردترین پنل‌هاست که احتمالاً اسم آن را زیاد شنیده‌اید، اما IPS چیست ؟
این سیستم یک ابزار امنیتی شبکه و پیشگیری از تهدید است. ایده اصلی پیشگیری از نفوذ، ایجاد یک رویکرد پیشگیرانه برای امنیت شبکه است تا بتوان تهدیدهای بالقوه را شناسایی کرد و به سرعت به آنها پاسخ داد. در همین راستا این سیستم با بررسی جریان‌های ترافیک شبکه به منظور پیداکردن نرم افزارهای مخرب و جلوگیری از هرگونه آسیب پذیری استفاده می‎شود. ما در پایه ریزان هوشمند می‌خواهیم که سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) را بصورت کلی تعریف کرد و اهمیت آن را بیان کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) چیست؟

بطور کلی این سیستم یک ابزار امنیتی شبکه (که می‌تواند یک دستگاه سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشد) است که به طور مداوم شبکه را از نظر فعالیت‌های مخرب نظارت می‌کند و برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام می‌دهد. این اقدامات شامل ؛ گزارش، مسدود کردن یا حذف آن، در صورت وقوع هرگونه برنامه مخرب است. به طور کلی، این یک برنامه امنیتی شبکه است که فعالیت‌های شبکه یا سیستم را برای فعالیت‌های مخرب نظارت می‌کند. سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) به سادگی فعالیت‌های مخرب را شناسایی می‌کند اما نمی‌تواند فراتر از هشدار دادن به مدیر، علیه آن اقدام کند. سیستم‎های پیشگیری از نفوذ گاهی اوقات به عنوان بخشی از فایروال نسل بعدی (NGFW) یا راه حل مدیریت تهدید یکپارچه (UTM) گنجانده می‌شوند. مانند بسیاری از فناوری های امنیت شبکه، آنها باید به اندازه کافی قدرتمند باشند تا حجم بالایی از ترافیک را بدون کاهش سرعت عملکرد شبکه اسکن کنند.

سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS)

سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS)

اهمیت استفاده از سیسیتم IPS

سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) یک فناوری امنیتی است دارای اهمیت‌های زیادی می‎باشد که به این منظور، شناسایی و جلوگیری از حملات سایبری و نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌ها را مورد نظر قرار می‌دهد. این سیستم به عنوان یک لایه امنیتی برای شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری عمل می‌کند و از تکنولوژی‌های مختلفی برای تشخیص و جلوگیری از حملات استفاده می‌کند. IPS قابلیت شناسایی و پیشگیری از حملات با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته را داراست. این سیستم با استفاده از روش‌های مختلف شناسایی حملات، اعمال محدودیت‌های دسترسی و جلوگیری از دسترسی به منابع شبکه را محقق می‌کند. در واقع، IPS به عنوان یک نظام مبارزه با حملات مخرب و افزایش امنیت شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری عمل می‌کند. این سیستم با تشخیص حملات، تلاش می‌کند تا به سرعت اقدام به جلوگیری از آن‌ها کند. برای این منظور، IPS از تکنولوژی‌های مختلفی مانند تحلیل رفتاری، تحلیل الگو و استفاده از داده‌های حرکتی شبکه استفاده می‌کند.

چگونه یک سیستم جلوگیری از نفوذ در زیرساخت امنیتی قرار می‎گیرد؟

نکته مهم اینکه یک IPS تنها بخشی از یک راه حل امنیتی قوی است که برای حداکثر اثربخشی باید با سایر فناوری‎ها کار کند. در واقع، سیستم‌های پیشگیری از نفوذ اغلب به عنوان یکی از قابلیت‌های مدیریت تهدید یکپارچه یا راه‌حل فایروال نسل بعدی ارائه می‌شوند، اگرچه می‌توانند ارائه‌های مستقلی نیز باشند. در یک معماری امنیتی معمولی، IPS معمولاً درست در پشت فایروال قرار می‌گیرد و با آن کار می‌کند تا سطح بیشتری از امنیت را فراهم کند و تهدیداتی را که فایروال به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را برطرف کند، این سیستم کمک دهنده خوبی خواهند بود. یک سیستم IPS همچنین به محافظت از سایر کنترل‌های امنیتی در برابر حمله کمک کرده و همچنین با فیلتر کردن ترافیک مخرب قبل از رسیدن به آنها، عملکرد آن کنترل‌ها را بهبود می‌بخشد.
با این کار، این سیستم قادر است به سرعت به حملات پاسخ دهد و سیستم‌های کامپیوتری و شبکه را در مقابل حملات مخرب محافظت کند. با استفاده از IPS، مدیران شبکه و سیستم‌های کامپیوتری قادر خواهند بود تا به راحتی و با اطمینان بیشتری، از امنیت شبکه و سیستم‌های خود مطمئن شوند. همچنین، با به کارگیری IPS، می‌توان محدودیت‌های دسترسی به منابع شبکه را اعمال کرده و برای افزایش امنیت شبکه و سیستم‌های کامپیوتری، اقدامات لازم را انجام داد.

سیستم جلوگیری از نفوذ در زیرساخت امنیتی

سیستم جلوگیری از نفوذ در زیرساخت امنیتی

مزایای سیستم های جلوگیری از نفوذ IPS

استفاده از این تکنولوژی، دارای ویژگی‌های زیادی می‌باشد و هر کدام از آن‌ها به نوعی مبحث مهم بحساب می‌آیند که در این اینجا به بررسی چند مزیت مهم سیستم‌های IPS پرداخته خواهد شد:

• افزایش امنیت شبکه:
با شناسایی و جلوگیری از حملات، امنیت شبکه را بهبود می‌بخشند.

• کاهش هزینه‌ها:
هزینه‌های ناشی از حملات به سیستم‌های کامپیوتری کاهش می‌یابد.

• بهبود عملکرد شبکه:
با جلوگیری از حملات، عملکرد شبکه بهبود پیدا می‌کند و سرعت و کارایی شبکه افزایش می‌یابد.

• آسانی استفاده:
این سیستم‌ها به راحتی قابل استفاده هستند و برای افراد حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای قابل فهم هستند.

• قابلیت تنظیم:
قابلیت تنظیم برای شناسایی و جلوگیری از حملات مختلف را دارند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *