شبکه تکنولوژی

تعریف کلی از هاب شبکه و معرفی 3 نوع از هاب

شبکه‌های کامپیوتری امروزی برای ارتباط داده‌ها و اطلاعات بین گره‌های شبکه، از انواع تجهیزات مربوطه استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند شامل سرورها، روترها، سوئیچ‌ها، هاب‌ها و دیگر تجهیزات شبکه باشند. هر کدام از این تجهیزات به نوبه خود برای راه‌اندازی یک شبکه مهم هستند. اما در بین این موارد هاب شبکه، ساده‌ترین دستگاهی است که برای ارتباط بین گره‌های یک شبکه محلی استفاده می‌شود. هدف از وجود این دستگاه در شبکه موجب ساده‌تر کردن مسیر انتقال داده‌ها می‌باشد. همچنین با ارسال سیگنال بسته اطلاعاتی به درگاه‌های هاب، این دستگاه قابلیت تکثیر و ارسال اطلاعات را به پورت‌های دیگر دارد. این نشان می‌دهد که این ابزار دارای چندین پورت می‌باشد که به تجهیزات دیگر شبکه برای انتفال داده‌ها متصل است. به عنوان مثال، با اتصال یک مودم به هاب و ارسال اطلاعات دریافت شده از مودم به تمامی کامپیوتر‌های متصل به مودم، Hub به عنوان یک تجهیز کاربردی و مفید محسوب می‌شود. در این خصوص شکی نیست که هاب شبکه کاربردهای زیادی در دنیای شبکه ارائه می‌کند و مهم‌تر از آن در لایه اول یا لایه فیزیکی یک شبکه دسته بندی می‌شود که در ادامه بییشتر به این موضوع پرداخته شده است.
ما در این مقاله می‌خواهیم که تعریف کلی از هاب و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما در پایه ریزان فناوری هوشمند همراه باشید.

منظور از هاب شبکه

منظور از هاب شبکه

منظور از هاب شبکه چیست؟

مانند سوئیچ، هاب نیز گره‌های شبکه محلی را در یک نقطه به هم متصل می‌کند. با این حال، هاب دستگاه ساده‌تری است و کاستی‌هایی دارد. در مدل اُ اس آی، هاب جزو تجهیزات لایه اول یا لایه فیزیکی دسته‌بندی می‌شود. بنابراین، برای انتقال بسته‌های داده از مبدا به مقصد، به نشانی فیزیکی یا آدرس مک فرستنده و گیرنده کاری ندارد. وقتی یکی از گره‌های شبکه بخواهد برای گره دیگری داده بفرستد، آن را به Hub ارسال می‌کند تا به‌واسطه هاب به دست گیرنده برسد. هاب، سیگنال‌ها را از روی پورت متصل به گره فرستنده برمی‌دارد، اما نمی‌تواند تشخیص دهد که سیگنال دریافتی را باید به کدام پورت منتقل کند. به همین علت، سیگنال را تکثیر و آن را به همه دیگر پورت‌های خود (به جز پورتی که از آن سیگنال دریافت کرده بود) گسیل (یا اصطلاحا برودکست) می‌کند تا نهایتا گره مقصد، سیگنال را بگیرد. با توجه به سادگی عملکرد هاب، این دستگاه به عنوان ارزان‌ترین توسعه دهنده شبکه شناخته می‌شود. با استفاده از آن، به راحتی می‌توانید یک شبکه کوچک راه اندازی کنید و کامپیوترهای مورد نظر خود را با استفاده از کابل اترنت به آن متصل نمایید. هاب به تنهایی نمی‌تواند امنیت شبکه را تضمین کند و برای حفاظت از شبکه، نیاز به استفاده از لایسنس امنیت شبکه دارید. لایسنس امنیت شبکه، مجموعه‌ای از قوانین و روش‌هایی است که به منظور محافظت از اطلاعات شبکه در برابر حملات خارجی و داخلی طراحی شده است.

یک هاب شبکه چگونه کار می کند؟

Hub داده‌ها را دریافت کرده و سپس آن را به طور کامل به همه دستگاه‌های متصل (میزبان) ارسال می‌کند. همه پورت‌های هاب شبکه با سرعت یکسانی کار می‌کنند و در یک دامنه برخورد (که شامل تمام دستگاه های شبکه متصل می شود) قرار دارند. برخلاف سایر دستگاه‌های شبکه، هاب گزینه‌ای را برای کنترل یا حذف تنها گیرنده‌های فردی ارائه نمی‌دهد. این بدان معنی است که تمام بسته‌های داده همیشه در حین انتقال به همه رایانه‌ها ارسال می‌شود که حتی آن دسته از دستگاه‌هایی که داده برای آنها در نظر گرفته نشده است نیز داده‌ها را دریافت کنند. از آنجایی که همه هاست‌ها به این روش اشغال می‌شوند، سایر دستگاه‌ها نمی‌توانند در این بین خود هیچ داده‌ای ارسال کنند. در عوض، درخواست‌های همزمان یکی پس از دیگری پردازش می‌شوند. در صورتیکه نیاز به هاست بیشتر باید یک هاب را به هاب دیگر متصل کنید. این اتصال با یک کابل متقاطع ساده روی یکی از پورت‌ها ایجاد می شود. با این حال، تعداد میزبان‌ها به طور خودکار توسط قانون 5-4-3 یا قانون تکرار کننده محدود می‌شود. این بیان می کند که حداکثر پنج بخش با چهار تکرار کننده را می‌توان بین دو دستگاه انتهایی استفاده کرد.

معرفی انواع هاب شبکه

معرفی انواع هاب شبکه

معرفی انواع هاب شبکه

1- هاب پسیو

Hub پسیو یا غیرفعال، به عنوان نقطه اتصال سیم‌ها در شبکه فیزیکی استفاده می‌شود و توانایی تشخیص اشکالات و خطاهای سخت افزاری را دارد. این هاب‌ها به راحتی بسته داده‌ها را از طریق یک پورت قبول می‌کنند و آن را به همه پورت‌های موجود ارسال می‌کنند. اتصالات شامل پورت ۲-base10 و ۴۵RJ- است که به عنوان یک استاندارد در شبکه می‌تواند اعمال کند. هاب‌های پسیو دارای پورت‌های AUI نیز هستند که با توجه به طراحی شبکه به عنوان ارسال کننده و دریافت کننده نیز وصل می‌شوند.

2- هاب‌های اکتیو

هاب‌های اکتیو، با ویژگی‌های بیشتری نسبت به هاب پسیو، دارای توانایی نظارت بر داده‌های فرستاده شده به دستگاه‌های وصل شده هستند. این ویژگی، با کمک فناوری ذخیره سازی، در ایجاد تصمیم گیری برای ارسال بسته‌های دریافتی نقش بسیار مهمی دارد. هاب‌های اکتیو، قابلیت تعمیر بسته‌های آسیب دیده قبل از ارسال، نگهداری و توزیع بسته‌های باقی مانده را نیز دارند. هنگام دریافت سینگال صعیف، Hub اکتیو قادر به تقویت آن است و در ایجاد تداوم خدمات در شبکه بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این، هاب شبکه اکتیو می‌تواند سیگینال دستگاه‌های فعال نشده را نیز تقویت کند و در حفظ پایداری شبکه مؤثر باشد.

3- هاب‌های هوشمند

هاب‌های هوشمند، با دارا بودن نرم افزارهای مدیریتی در خود، در تجزیه و تحلیل مشکلات و پیدا کردن راه حل در شبکه کمک می‌کنند و نسبت به دو هاب قبلی، کمی هوشمندانه‌تر و پیشرفته‌تر هستند. در تجارت یک شبکه، استفاده از Hub های هوشمند، باعث سرعت بخشیدن به کاربران و بهبود عملکرد شبکه محلی می‌شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *