مجله

انواع لایسنس سیسکو

انواع لایسنس سیسکو-پایه ریزان
5/5 - (1 امتیاز)

انواع لایسنس سیسکو و معرفی انها موضوع مورد بحث این مقاله است. تمام شرکت‌هایی که در حوزه شبکه و کامپیوتر فعالیت دارند، برای آنکه محصولات خود را فعال کنند، نیاز به مجوز دارند. بدون این مجوز نمی‌توان این محصولات را فعال کرد. استفاده از تجهیزات شبکه سیسکو مستلزم داشتن مجوز لازم است که این مجوز‌ها را لایسنس می‌گویند. در صورت فعالیت در این حوزه بهتر است با انواع لایسنس سیسکو آشنا شوید.

معرفی لایسنس سیسکو

لایسنس سیسکو همان گواهی است که تجهیزات شبکه و امنیتی برای آنکه فعال شوند، به آن نیاز دارند. محصولاتی که خریداری می‌شوند، ۹۰ روز دارای گواهی هستند؛ اما بعد از این مدت بایستی مشتری برای خرید انواع لایسنس سیسکو اقدام کند. در صورتی که می‌خواهید از تجهیزات شبکه سیسکو استفاده کنید، باید لایسنس‌هایی را که کمپانی مربوطه ارائه می‌دهد را استفاده نمایید.

این محصول در سایت پایه ریزان فناوری هوشمند موجود بوده و می‌توانید آن را تهیه کنید. این گواهی اجازه می‌دهد تا کاربران از خدمات نرم‌افزاری و محصولاتی چون سیستم‌های امنیتی، روتر‌ها، سوییچ‌ها استفاده کنند.

کاربرد لایسنس سیسکو

انواع لایسنس دارای کاربرد‌های مختلفی است. از این تکنولوژی‌ها برای فعالسازی محصولات استفاده می‌شود. برای پیگیری و تمدید مجوز‌های نرم‌افزار‌ها نیز کاربرد دارد. با استفاده از لایسنس سیسکو می‌توان از تمام اطلاعات شبکه و سیستم محافظت کرده و جلوی نفوذ هکر‌ها را گرفت. دیگر کاربرد آن امکان استفاده قانونی از سیستم‌های امنیتی است.

معرفی لایسنس سوئیچ سیسکو

یکی از انواع لایسنس سیسکو نوع سوییچ است. این گواهی بسیار پرکاربرد بوده و شامل چند سری MDS، NEXUS و CATAYST می‌شود. این نوع لایسنس شبکه قابلیت روتینگ و سوئیچینگ کامل را به شما کاربران می‌دهد. برای بررسی این نوع لایسنس باید از دستورات خاصی استفاده کنید.

معرفی لایسنس روتر سیسکو

با استفاده از این نوع سیسکو، زیرساخت منعطفی خواهید داشت. این موضوع باعث می‌شود با استفاده از یک پلتفروم متمرکز عملکرد روتین روزانه مدیران بهبود یافته و سبکتر شود. این تکنولوژی شرایطی را ایجاد کرده است که می‌توان از مانتورینگ تمام سرویس‌ها به طور یک جا استفاده کرد. از طرفی استفاده آن سبب کاهش وابستگی به ابزار‌های مدیریتی و سخت‌افزار‌ها می‌شود.
لایسنس روتر سیسکو مزیت‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کاهش هزینه‌ها است. با استفاده از آن می‌توان بر روی سرور‌های تجاری از نرم‌افزار‌های تجاری استفاده کرد. این موضوع هزینه‌های تجهیزات شبکه فیزیکی را کم می‌کند. از طرفی انعطاف‌پذیری را افزایش داده و امکان انتقال شبکه به راحتی وجود دارد. مدیران شبکه با این تکنولوژی می‌توانند از راه دور کنترل کار را در دست داشته و راحت و سریع سرویس‌ها را عیب ‌یابی کنند. دیگر مزیت آن بهبود عملکرد شبکه است.

معرفی لایسنس فایروال سیسکو

این گواهی مربوط به استفاده از سخت‌افزار سیسکو بوده که در فایروال سخت‌افزاری سیسکو نصب شده و باعث فعال شدن تمام قابلیت‌های آن می‌شود. وقتی از شبکه و یا اینترنت استفاده می‌شود، تمام اطلاعات و سیستم شما مورد تهاجم قرار می‌گیرد. برای حفظ امنیت در این شرایط می‌توان از فایروال سیسکو که یکی از انواع لایسنس سیسکو است، استفاده نمود.

در بیانی ساده‌تر باید گفت این سیستم جلوی نفوذ مهاجمان به کامپیوتر یا شبکه شما را گرفته و مانع نفوذ هکر‌ها می‌شود. از طرفی این نوع سیسکو توانایی جا به جایی و تعیین مسیر یک سری بسته در بین شبکه‌ها را دارد. دیگر کاربرد آن برای رهبری و فیلتر کردن ترافیک ورودی و خروجی سیستم شما است. کنترل دستیابی به جداسازی ترافیک‌های سالم و ناسالم از یکدیگر از فاکتور‌های مهم آن محسوب می‌شود. برخی از آن‌ها نرم‌افزاری و برخی سخت‌افزاری هستند.

فایروال سخت‌افزار قابل لمس و محسوس بوده و با نصب آن بر روی سیستم و شبکه از آن محافظت می‌کند. اما فایروال نرم‌افزاری فقط می‌تواند ترافیک شبکه را در لایه‌های خاصی کنترل کند.

معرفی لایسنس سیسکو پرایم

به عنوان یکی دیگر از انواع لایسنس باید سیسکو پرایم را نام برد. این لایسنس از تکنولوژی cleanair بهره‌مند بوده و از طریق آن از دستگاه‌هایی که استاندارد ۸۰۲. ۱۱ را نداشته و در سطح شبکه اختلال فرکانس ایجاد کرده‌اند؛ یک گزارش کامل تهیه می‌کند.
با استفاده از این گواهی می‌توان بر مصرف اپلیکیشن‌ها نظارت کرده و شرایط را بهبود بخشید. در حالت کلی باید گفت با این سیسکو می‌توان عملکرد تمام کاربران را تحت نظارت قرار داد. از دیگر کاربرد‌های سیسکو پرایم نظارت بر وقایع درون شبکه است. با توجه به اهمیتی که دارند دسته‌ بندی شده و بر روی داشبورد نشان داده می‌شوند.

معرفی لایسنس سیسکو وایرلس

از جمله برترین و محبوب ‌ترین انواع لایسنس سیسکو می‌توان به نوع وایرلس آن اشاره کرد. این لایسنس در کاربردها و کاربری‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و دیگر محیط‌های مشابه از این لایسنس استفاده می‌شود. شما کاربران با حضور در این محیط‌ ها با خرید یک لایسنس می‌توانید از تمامی خدمات آن مجموعه بهره مند شوید.

معرفی لایسنس سیسکو prl

از دیگر انواع لایسنس سیسکو نوع prl است که با استفاده از آن می‌توان از تجهیزات شبکه این کمپانی در مراکز خرید، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و… استفاده کرد. با یک لایسنس می‌توان از تمام دستگاه‌ها استفاده کرد و نیاز به خرید جداگانه گواهی نیست. یعنی وقتی یک لایسنس prl می‌خرید می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی از تجهیزات شبکه سیسکو در فضای کاری یا هتل‌ها استفاده کنید. این گواهی جزئی از Cisco ONE Software Licensing بوده و به صورت مستقل نیز وجود دارد.
از ویژگی‌های آن می‌توان اعتبار دائمی، انعطاف‌پذیری، بهینه‌سازی هزینه‌ها، دسترسی به پشتیبانی و به روز‌رسانی‌ها و برنامه ‌ریزی بلند مدت را عنوان کرد. از طرفی این گواهی تاریخ انقضا نداشته و برای تمدید آن خدمات امنیتی متوقف نمی‌شود. اعتبار دائمی آن منجر شده تا سازمان‌ها بدون نگرانی از اعمال محدودیت برای زیرساخت امنیتی بلند مدت برنامه‌ ریزی کنند.

روش فعالسازی لایسنس سیسکو

بعد از خرید یکی از انواع لایسنس باید آن را فعال کرد. نحوه فعالسازی آن به شرح زیر است:
برای فعالسازی آن نیاز به یک کد ۱۲ رقمی PAK است که به نوعی کلید مجوزدهی محصول بوده و از طرف سیسکو به کاربر داده می‌شود. این کد به دو روش، یکی به صورت ارسال گواهی که از طریق پست انجام می‌شود؛ روش دوم به صورت edelivery تحویل داده می‌شود.
روش دوم کارآمدتر بوده و در زمان کمتری به شما می‌رسد. پارت نامبر یک مجوز کاربری است که به صورت الکترونیکی تحویل داده شده و برای تشخیص آن باید حرف L در ابتدای آن را ببینید. بنابراین برای دریافت این کد به صورت الکترونیکی باید توجه کنید که در اول پارت نامبر حرف L وجود داشته باشد.
در مرحله بعدی نام کاربری و رمز ورود به وب سایت سیسکو و شماره سریال را دریافت کنید. احتمال دارد در این فرآیند نیاز به ‌شناسه یکتای دستگاهی که مجوز کاربری را برای آن می‌خواهید، نیاز باشد.

حال نوبت به فعالسازی مجوز می ‌رسد که برای آن باید با نام کاربری و رمز ورودی وارد وب سایت سیسکو شوید. سپس کد PAK را وارد کرده و گزینه FULFILL را بزنید. در گام بعدی باید اطلاعات دستگاه مورد نظر را وارد کرده و گزینه NEXT را بزنید. سپس یک صفحه نشان داده می‌شود که اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، در آن درج شده است.
نام کاربری، آدرس پست الکترونیکی، اطلاعات مربوط به دستگاه و موارد دیگر را بررسی کنید. پس از درست بودن اطلاعات گزینه I agree the Terms of the License را تیک بزنید. سپس با کلیک کردن بر روی گزینه Get License درخواست خود برای صدور و بررسی لایسنس را ارسال کنید. با انتخاب Get License پنجره‌ای باز شده و می‌توانید مراحل درخواست خود را ببینید.
اگر درخواست تأیید شود، این پنجره از نمایش پروسه به پنجره تأییدیه اطلاعات تبدیل می‌شود. سپس می‌توانید فایل لایسنس را دریافت کنید. ضمن آنکه از طریق پست الکترونیکی نیز برایتان ارسال می‌شود. پس از انجام مراحل فوق حداکثر طی ۳ ساعت کلید فعال ‌سازی را دریافت می‌کنید.

جمع بندی

لایسنس سیسکو گواهی یا مجوزی است که برای فعال شدن تجهیزات امنیتی استفاده می‌شود. این تکنولوژی انواع مختلف با ویژگی‌های گوناگون داشته و پر کاربرد است. برای استفاده از این پلتفروم باید با آن آشنا بوده و اطلاعات کاملی در اینباره داشته باشید. در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی از آن بسیار استفاده می‌شود.
جهت خرید انواع لایسنس سیسکو، از وبسایت تخصصی پایه ریزان فناوری هوشمند اقدام کرده و با متخصصین در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 2 =