شبکه تکنولوژی

انواع تجهیزات فیبر نوری و مزایا و معایب استفاده از آن

فناوری فیبر نوری به عنوان یکی از پیشرفت‌های تکنولوژی ارتباطات، باعث شده تا امکان انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالا و با کیفیت بالاتری ممکن شود. همانطور که از تعریف آن مشخص است، فیبر نوری یک رشته بلوری شفاف است که از جنس شیشه یا پلاستیک تهیه می‌شود و از نور به عنوان منبع اصلی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. استفاده از فیبر نوری در شبکه‌های ارتباطی، به دلیل سرعت بالا و کاهش هزینه‌ها، به طور گسترده‌ای در صنعت ارتباطات و اینترنت استفاده می‌شود. این فناوری، به دلیل عدم تداخل با سایر موجودات الکترونیکی و عدم تحت تاثیر قرار گرفتن از نوسانات الکترومغناطیسی، برای انتقال داده‌ها در فضای باز و زیرزمینی استفاده می‌شود. این فناوری در منبع انتقال، سیگنال‌های نور با داده‌ها کد گذاری شده و تار نوری، داده را با نور به یک انتهای گیرنده منتقل می کند، جایی که سیگنال نور به عنوان داده رمزگشایی می‌شود. بنابراین، تار نوری در واقع یک رسانه انتقال با سرعت بسیار بالاست. همچنین، کاربردهای فیبر نوری نیز بسیار گسترده است. از جمله مزایای دیگر استفاده از فناوری فیبر نوری، مصرف کمتر انرژی در مقایسه با سیم‌های مسی و افزایش سرعت و پهنای باند است. به دلیل عدم تحت تاثیر قرار گرفتن از نوسانات الکترومغناطیسی، برای انتقال داده‌ها در فضای باز و زیرزمینی استفاده می‌شود. با این حال، در این محتوا می‌خواهیم که در مورد تجهیزات فیبر نوری و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما در پایه ریزان فناوری هوشمند همراه باشید.

چرا فیبر نوری دارای اهمیت زیادی می‌باشد؟

فناوری فیبر نوری به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته در ارتباطات، دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. این فناوری در انتقال داده‌های صوتی، تصویری و دیگر اطلاعات، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. از آنجا که فیبر نوری دارای خطای کمتر، پهنای باند بالاتر و فاصله انتقال بزرگتر است، به عنوان یک راه حل مناسب برای ارتباطات بلند مدت و با سرعت بالا شناخته شده است. همچنین، فیبر نوری به دلیل عدم تداخل با سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی، دارای امنیت بالایی در ارتباطات است. فناوری فیبر نوری در صنعت ارتباطات، شبکه‌های اینترنت، تلفن همراه، تلویزیون و رادیو، به عنوان یک تکنولوژی پایدار و قابل اعتماد شناخته می‌شود. همچنین، این فناوری در برقراری ارتباطات بین شهری و بین المللی، به دلیل کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت و کارایی، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که، با توجه به اینکه تجهیزات فیبر نوری معمولاً در شبکه‌های بزرگ و پیچیده استفاده می‌شوند، لایسنس‌های سیسکو نیز برای مدیریت و کنترل تجهیزات فیبر نوری بسیار مفید و حیاتی هستند.

اهمیت استفاده از فیبر نوری

اهمیت استفاده از فیبر نوری

منظور کابل فیبر نوری چیست؟

یکی از تجهیزات فیبر نوری مربوط به کابل آن می‌باشد که یک نوع کابل اترنت است که برای انتقال داده‌ها از یک یا چند تار نوری استفاده می‌کند. این کابل مجموعه‌ای شبیه به کابل برق است، با این تفاوت که برای حمل نور به کار می‌رود. به زبان ساده، کابل فیبر نوری یک نوع کابل ارتباطی است که برای انتقال داده‌ها، صدا و تصویر از طریق نور استفاده می‌شود. این کابل از چندین الیاف نوری تشکیل شده است که هر الیاف به صورت یک لوله شیشه‌ای با قطر بسیار کوچک درون کابل قرار گرفته است. البته موضوع مهم استفاده از آن مربوط به قیمت کابل فیبر نوری هستش که بسیار بالاتر از کابل مسی است. البته بسته به کاربرد آن می‌توان که با استفاده از پالس‌های نور طراحی شده‌اند، از ارتباطات راه دور و انتقال داده با سرعت بالا پشتیبانی می‌کنند. سرعت کار کابل فیبر نوری به طور معمول در محدوده 10 گیگابیت بر ثانیه، 40 گیگابیت بر ثانیه و حتی 100 گیگابیت بر ثانیه قرار دارد. به همین دلیل، این کابل در بسیاری از سیستم های اینترنت، تلویزیون کابلی و تلفن در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود.

تجهیزات فیبر نوری چیست؟

تجهیزات فیبر نوری شامل انواع مختلفی از تجهیزات الکترونیکی و نوری هستند که برای انتقال اطلاعات با استفاده از نور و امواج الکترومغناطیسی در کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شوند. در اینجا 5 نمونه از تجهیزات را بیان خواهیم کرد:

1- ترانسیور:

یک تجهیزات فیبر نوری است که به منظور تبدیل سیگنال الکترونیکی به سیگنال نوری و برعکس استفاده می‌شود. تجهیزات فیبر نوری در شبکه‌های فناوری فیبر نوری برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌شود.

2- پچ کورد:

پچ کورد یک تجهیزات فیبر نوری است که در بیشتر مواقع سفارشی ساخت شده و می‌تواند شامل لیزر بهینه شده باشد. در این مورد، کیت‌های جداکننده کابل، با توجه به کد رنگ، طول و تعداد فیبر، متفاوت هستند. برخی از پچ کوردها چهار یا شش فیبر دارند، در حالی که مدل‌های بزرگتر ممکن است 12 فیبر داشته باشند. به طور کلی این کابل دارای طول کوتاه و قطر بسیار کوچک است و به راحتی قابل حمل است.

انواع تجهیزات فیبر نوری

انواع تجهیزات فیبر نوری

3- کوپلر فیبر نوری:

یک تجهیزات فیبر نوری است که برای اتصال دو کابل فیبر نوری به یکدیگر استفاده می‌شود. این تجهیزات دارای دو ورودی و یک خروجی است و به راحتی قابل استفاده در شبکه‌های فیبر نوری می‌باشد که برای استفاده باید به درستی تنظیم شود.

4- میکروسکوپ فیبر نوری:

میکروسکوپ فیبر نوری، با استفاده از تار نوری به عنوان فناوری پیشرفته، یک تجهیزات است که در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیار استفاده می‌شود. با قدرت بزرگنمایی قدرتمند و وضوح بالای آن، این میکروسکوپ به کاربر امکان می‌دهد تا به راحتی جزئیات کوچک را بررسی کند. این تجهیزات دارای یک لنز بزرگ و قابل تنظیم است که به راحتی می‌تواند به داخل کابل فیبر نوری وارد شود.

5- پاورمتر:

پاورمتر نوع دیگری از تجهیزات تار نوری است که با امکان خواندن دقیق، برای اندازه‌گیری کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود و معمولاً توسط یک باتری قابل شارژ یا آداپتور برق تغذیه می‌شود. تجهیزات فیبر نوری  دارای یک صفحه نمایش است که قدرت سیگنال را به صورت عددی نشان می‌دهد.

معایب فیبر نوری

البته هر تکنولوژی دارای مزایای و معایبی می‌باشد که در فناوری فیبر نوری این مورد کمتر دیده خواهد شد و معایب آن شامل موارد زیر است:

. توان پایین: فیبر نوری برای انتقال سیگنال نوری از منبع به مقصد، نیاز به توان پایین دارد. این به این معناست که برای ارسال سیگنال بلندمدت، نیاز به تقویت کننده‌ها و یا افزایش توان سیگنال دارد.

. فاصله: فیبر نوری برای انتقال سیگنال نوری، به فاصله بالا نیاز دارد. این به این معناست که در صورتی که فاصله بین منبع و مقصد بسیار کم باشد، سیگنال نوری قابل تشخیص نخواهد بود.

. شکنندگی: فیبر نوری به دلیل ساختار حساس خود، در برابر شکستگی و خراب شدن حساس است. این به این معناست که در صورتی که فیبر نوری در مسیر انتقال خراب شود، تعمیر آن بسیار پر هزینه خواهد بود.

. نصب سخت: نصب و راه اندازی فناوری فیبر نوری بسیار پیچیده است و به دلیل نیاز به تجهیزات خاص و تخصص فنی، نیاز به کارشناسان مجرب دارد.

. هزینه بالا: هزینه نصب و راه اندازی فناوری فیبر نوری بسیار بالاست و به دلیل نیاز به تجهیزات خاص و تخصص فنی، نسبت به روش‌های دیگر انتقال داده‌ها، هزینه بیشتری دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *