شبکه امنیت

تعریف کلی از نرم افزار شبکه و کاربردهای آن

در حال حاضر، بیشتر مردم دنیا دسترسی به شبکه را جزء از موارد مهم و مورد نیاز خود می‎دانند و هر روز افراد شبکه به مراتب بیشتر خواهد شد. شبکه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت هستند که در تمامی رده سنی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. شبکه‌ها، به مدیران شبکه کمک می‌کنند تا ارتباطات داخلی و بین‌المللی سازمان را به بهترین شکل ممکن برقرار کنند و به صورت سریع و دقیق به نیازهای کاربران و سازمان پاسخ دهند. همچنین، با توجه به افزایش روزافزون تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه، مدیریت شبکه‌ها به یکی از چالش‌های اساسی سازمان‌ها تبدیل شده است. در این شرایط، استفاده از نرم افزارهای شبکه، به مدیران شبکه کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مختلف، شبکه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. به طور کلی، این نرم افزارها برای مدیریت و کنترل بیشتر شبکه‎های کامپیوتری بکار برده می‎شود و از استفاده از آنان موجب شده تا هزینه و مدت زمان بکارگیری کاهش یابد. البته نرم افزار شبکه دارای کاربردهای دیگر هم می‎باشد که در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.
پس با ما در پایه ریزان هوشمند همراه باشید تا موارد کلی از شبکه را مورد بررسی قرار دهیم.

نرم افزار شبکه چیست؟

نرم افزار شبکه (Network software) یک اصطلاح کلی است که برای توصیف طیف گسترده‌ای از نرم افزارها استفاده می‌شود که عملیات، طراحی، نظارت و اجرای شبکه‌های کامپیوتری را ساده می‌کند. نرم افزار شبکه یک عنصر اساسی برای هر سیستم شبکه‌ای است. این به مدیران و پرسنل امنیتی کمک می‌کند تا پیچیدگی‌های شبکه را کاهش دهند و ترافیک شبکه را مدیریت، نظارت، و بهتر کنترل کنند. نرم افزار شبکه نقش مهمی در مدیریت زیرساخت شبکه و ساده کردن عملیات فناوری اطلاعات با تسهیل ارتباطات، امنیت شبکه، محتوا و به اشتراک گذاری داده ایفا می‌کند. این نرم افزارها مزایای مفیدی را به سازمان‌ها ارائه می دهد و به ابزاری مهم در تسهیل ارتباطات شبانه روزی و امکان تبادل بی وقفه اطلاعات تبدیل شده است. یکی از مهمترین مزایای نرم افزارهای شبکه، ارتباط مستقیم آن با بهره وری است. ماهیت متمرکز این نرم افزارها، بهره وری سیستم کامل را افزایش می‌دهد و به کاهش مشکلات پشتیبانی فنی کاربر نهایی کمک می کند.

نرم افزار شبکه

نرم افزار شبکه

لایه‌های مهم نرم افزار شبکه

نرم افزار شبکه یک جایگزین پیشرفته، قوی و مطمئن برای شبکه‌های سنتی است که شبکه را از نظر مدیریت، اصلاحات، پیکربندی، منابع تامین و عیب یابی آسان تر می‌کند. استفاده از این نرم افزارها امکان مدیریت از یک رابط کاربری متمرکز را فراهم کرده و در عین حال نیاز به خرید سخت افزار اضافی را کاملاً از بین می‌برد. این گزینه را به مدیران ارائه می‌دهد که با انعطاف پذیری بیشتر سرعت شبکه را تغییر داده، ظرفیت شبکه را افزایش دهند و از امنیت مراقبت کنند.
در ادامه سه لایه اصلی نرم افزارهای شبکه را بیان می‌کنیم:

1. لایه کاربردی

اولین جزء لایه یا صفحه برنامه است، که به برنامه‌ها و سرویس‌های در حال اجرا در شبکه اشاره دارد. این قسمت که اطلاعات شبکه، وضعیت شبکه و الزامات شبکه برای در دسترس بودن منابع و کاربرد خاص را منتقل می‌کند.

2. لایه کنترل

لایه کنترل در مرکز معماری قرار دارد و یکی از مهمترین اجزای سه لایه است. می توانید آن را مغز کل سیستم تعریف کرد. این لایه که کنترل کننده یا صفحه کنترل نیز نامیده می شود، شامل نرم افزار کنترل شبکه و سیستم عامل شبکه می‌باشد.

3. لایه زیرساخت

لایه زیرساخت که صفحه داده نیز نامیده می شود، از دستگاه های واقعی شبکه (اعم از فیزیکی و مجازی) تشکیل شده است که در این لایه قرار دارند. آنها مسئول اصلی انتقال یا ارسال بسته‌های داده را پس از دریافت دستورالعمل‌های لازم از لایه کنترل هستند.

نرم افزار مجازی سازی شبکه

نرم افزار مجازی سازی شبکه

منظور از نرم افزار مجازی سازی شبکه

نرم‌افزار مجازی‌سازی شبکه، نرم‌افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک یا چند سرویس را در شبکه خود ایجاد کنند و آن‌ها را به صورت مجازی به دستگاه‌های دیگر در شبکه ارائه دهند. به طور کلی، مجازی سازی شبکه به عنوان تبدیل یک شبکه وابسته به سخت افزار به یک شبکه وابسته به نرم افزار است. هدف اصلی مجازی سازی، تعریف لایه‌ای انتزاعی بین سخت افزار و فعالیت‌های آن که موجب شده از سخت افزار بصورت بهینه استفاده شود. با داشتن این نرم افزار، مدیران می‎توانند تا ماشین‌های مجازی را بدون کانفیگ مجدد شبکه به دامنه‌های مد نظر انتقال دهند. با استفاده از نرم‌افزار مجازی‌سازی شبکه، کاربران می‌توانند هزینه‌های سخت افزاری و نصب و راه اندازی سرویس‌های جدید را کاهش دهند و به راحتی سرویس‌های جدید را به شبکه خود اضافه کنند.

نرم افزارهای شبکه سیسکو

سیسکو یکی از پیشگامان صنعت IT در تولید انواع تجهیزات شبکه است. نرم افزارهای شبکه سیسکو، مجموعه‌ای از ابزارها و راهکارهایی هستند که به منظور مدیریت و پشتیبانی از شبکه‌های سیسکو طراحی شده‌اند. این نرم افزارها از تکنولوژی‌های مختلفی همچون مسیریابی، سوئیچینگ، فایروال، VPN و … استفاده می‌کنند تا به مدیران شبکه کمک کنند تا شبکه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند و مشکلات شبکه را به سرعت حل کنند. شما می توانید، ویژگی‌های سازگار با کدهای مورد استفاده در سر تا سر شبکه را با استفاده از نرم افزار سیسکو به خوبی حفظ کنید. با استفاده از این نرم افزارها، مدیران شبکه قادر خواهند بود تا اطلاعات شبکه را به صورت دقیق و سریع دریافت کنند و در صورت نیاز به تغییرات شبکه، به راحتی آن‌ها را اعمال کنند. برای نمونه، نرم افزار Cisco Network Assistant به مدیران شبکه کمک می‌کند تا به سادگی دستگاه‌های شبکه را تنظیم کنند و از طریق یک رابط کاربری ساده، مشکلات شبکه را به سرعت حل کنند.

نرم افزارهای شبکه میکروتیک

نرم افزارهای شبکه میکروتیک

آشنایی با نرم افزارهای شبکه میکروتیک

میکروتیک یک شرکت تولید کننده تجهیزات شبکه است که محصولات آن شامل روترهای سخت افزاری و نرم افزاری، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها و سایر تجهیزات شبکه می‌باشند. این شرکت همچنین نرم افزار مدیریت شبکه میکروتیک (MikroTik RouterOS) را نیز ارائه می‌دهد که برای مدیریت و کنترل شبکه‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. این نرم افزار قابلیت‌هایی مانند مسیریابی، فایروال، VPN، QoS و مدیریت پهنای باند را فراهم می‌کند. این نرم افزارها، از نرم افزار سیسکو ارزان قیمت‌تر هستند و از نظر پیشرفته بودن تجهیزات نیز هم رده محصولات سیسکو هستند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *