تکنولوژی اخبار امنیت

سیستم تایید هویت یکپارچه یا همان SSO یک راهکار آسان

سیستم تایید هویت یکپارچه (SSO) یک فناوری مدیریت هویت است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با یکبار ورود به سیستم، به تمام سرویس‌های مختلف دسترسی داشته باشند. SSO در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تعداد سامانه‌های مختلف و نیاز به امنیت بیشتر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از آن کاربران می‌توانند به صورت سریع و آسان به تمامی سامانه‌های خود دسترسی داشته باشند و نیازی به وارد کردن اطلاعات ورود مجدداً برای هر سامانه نداشته باشند. این فناوری برای سازمان‌های بزرگ و پیچیده که بیش از یک سیستم وارد شده در سازمان دارند، بسیار مفید است. با استفاده از این سیستم، کاربران می‌توانند با یک نام کاربری و رمز عبور واحد، به تمام سرویس های مورد نیاز دسترسی داشته باشند. اما این فناوری باید با احتیاط و توجه به امنیت پیاده سازی شود. هرگونه نقص در امنیت SSO می‌تواند منجر به دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس شود. برای جلوگیری از این مشکلات، باید از پروتکل های امنیتی مانند SSL/TLS استفاده کرد و همچنین از سیستم های تشخیص تقلب و مانیتورینگ استفاده کرد. همچنین باید از روش‌های قوی و پیچیده احراز هویت استفاده کرد تا دسترسی غیرمجاز به سیستم ها جلوگیری شود. در کل، SSO یک فناوری بسیار مفید است که با رعایت اصول امنیتی، می‌تواند بهبود امنیت و کارایی سازمان‌ها را بهبود بخشد.
ما در این مقاله می‌خواهیم که تعریف کلی از سیستم تایید هویت یکپارچه و مزایای استفاده از آن را بیان کنیم. پس با ما در پایه‌ریزان فناوری هوشمند همراه باشید تا از اخبار تکنولوژی، امنیت و شبکه مطلع شوید.

منظور از سیستم تایید هویت یکپارچه یا همانSSO چیست؟

Single sign-on (SSO) یک فناوری است که چندین صفحه ورود برنامه‌های مختلف را در یک صفحه ترکیب می‌کند. Single Sign-On به معنی ورود یک بار به سامانه است که در آن کاربران با وارد کردن یکبار نام کاربری و رمز عبور، به تمامی سامانه‌های مورد نیاز خود دسترسی دارند. با استفاده از با SSO، کاربر فقط باید اعتبار ورود خود (نام کاربری، رمز عبور و غیره) را یک بار در یک صفحه وارد کند تا به همه برنامه های SaaS خود دسترسی داشته باشد. این سیستم اغلب در یک زمینه تجاری استفاده شده و برنامه‌های کاربردی کاربر توسط یک تیم داخلی IT تخصیص و مدیریت می‌شوند. با این حال، بیشتر موسسات فقط یک بار هویت مشتری را بررسی می‌کنند. سیستم تایید هویت یکپارچه، یک جنبه مهم از راه حل‌های مدیریت هویت و دسترسی (IAM) یا کنترل دسترسی است. تأیید هویت کاربر برای دانستن مجوزهایی که هر کاربر باید داشته باشد بسیار مهم است. برای حفظ امنیت سیستم SSO، باید از روش‌های امنیتی مانند رمزنگاری اطلاعات، استفاده از پروتکل‌های امنیتی مانند HTTPS، استفاده از روش‌های تشخیص و جلوگیری از حملات امنیتی و آسیب‌پذیری‌ها و غیره استفاده کرد.

SSO

SSO

مزایای SSO چیست؟

این سیستم علاوه بر اینکه برای کاربران بسیار سادگی و راحتی کار را برای کاربران مهیا می‌سازد، به طور گسترده‌ای دارای امنیت بیشتری هم می‌باشد. با این حال، مزایای ذکر شده نشان دهنده اهمیت و قدرت این سیستم می‌باشد:

1- رمزهای عبور قوی تر:

از آنجایی که کاربران فقط باید از یک رمز عبور استفاده کنند، ایجاد SSO به خاطر سپردن و استفاده از رمزهای عبور قوی تر را برای آنها آسان تر می‌کند.

2- بدون گذرواژه‌های مکرر:

زمانی که کاربران مجبورند گذرواژه‌های چندین برنامه و سرویس مختلف را به خاطر بسپارند، کاربران مجبورند که از یک رمز عبور در سراسر سرویس‌ها استفاده کنند. همچنین، استفاده از رمز عبور یکسان در چندین سرویس یک خطر امنیتی بزرگ است زیرا به این معنی است که همه سرویس‌ها به یک اندازه دارای امنیت رمزی هستند: اگر پایگاه داده رمز عبور آن سرویس در معرض خطر قرار گیرد، مهاجمان می‌توانند از رمز عبور برای هک کردن تمام اطلاعات کاربر استفاده کنند. نکته مهم اینکه SSO راهی را برای تیم‌های فناوری اطلاعات فراهم می‌کند تا به راحتی قوانین امنیتی رمز عبور را اعمال کنند.

3- افزایش بهره وری:

با استفاده از SSO، کاربران می‌توانند به سرعت و بدون نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، به تمام سرویس‌های مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. این موضوع منجر به افزایش بهره وری و کاهش زمان تلف شده برای ورود به سرویس‌های مختلف می‌شود.

5- تنها نکته برای اعمال ورود مجدد رمز عبور:

مدیران می‌توانند پس از مدت زمان معینی اعتبارنامه‌ها را مجدداً وارد کنند تا مطمئن شوند که همان کاربر همچنان در دستگاه وارد شده به سیستم فعال است. با SSO، آنها یک مکان مرکزی برای انجام این کار برای همه برنامه‌های داخلی دارند، به جای اینکه مجبور باشند آن را در چندین برنامه مختلف اعمال کنند، که ممکن است برخی از برنامه‌ها از آن پشتیبانی نکنند.

سادگی مدیریت sso

سادگی مدیریت sso

6- سادگی مدیریت:

با استفاده از SSO، مدیران می‌توانند به راحتی دسترسی کاربران را به سرویس‌های مختلف مدیریت کنند. این موضوع منجر به سادگی مدیریت کاربران و کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت دسترسی کاربران می‌شود. معمولاً رمزهای عبور کاربر از راه دور به روشی مدیریت نشده توسط برنامه‌ها و سرویس‌هایی که ممکن است از بهترین شیوه‌های امنیتی پیروی کنند یا نکنند، ذخیره می‌شوند. با این حال، با SSO، آنها به صورت داخلی در محیطی ذخیره می‌شوند که تیم فناوری اطلاعات کنترل بیشتری روی آن دارد.

7- اتلاف زمان کمتر برای بازیابی رمز عبور:

علاوه بر مزایای امنیتی فوق، SSO زمان تلف شده را نیز کاهش می‌دهد. در این خصوص باید زمان کمتری را صرف کمک به کاربران برای بازیابی یا بازنشانی رمز عبور ده‌ها برنامه کند و کاربران زمان کمتری را صرف ورود به برنامه‌های مختلف برای انجام کارهای خود می‌کنند.

خطرات ایمنی استفاده از SSO

همانطور که در به آن اشاره کردیم، استفاده از این سیستم برای همه کاربران بسیار راحت است، اما این نکته را در نظر داشته باشید که در SSO خطرات قابل توجهی برای امنیت اطلاعات شرکت یا سازمان وجود خواهد داشت. این بدان معناست که هکری یا مهاجمی موفق به کنترل گواهی‌نامه SSO کاربر خاصی شود، تمامی برنامه‌های کاربران مورد دسترسی قرار گرفته و عملا مهاجم می‌تواند از همه برنامه دیگر متصل به این سسیتم را استفاده کند. به منظور جلوگیری از فعالیت‌های مخرب، ضروری است که تمام جنبه‌های راه‌اندازی SSO با تایید هویت همراه باشد. علاوه بر این، برای بهبود امنیت سازمان می‎‌توان از پروتکل احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) یا احراز هویت چند عاملی (MFA) در کنار سامانه SSO استفاده کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *