مجله

افزایش امنیت مودم

افزایش امنیت مودم-پایه ریزان
5/5 - (1 امتیاز)

افزایش امنیت مودم، اهمیت بسیار بالایی در میزان سرعت اتصال و راحتی اتصال به شبکه نت دارد. یکی از وسیله های بسیار کاربردی برای اتصال به شبکه اینترنت، مودم می‌ باشد. یک مودم، دارای یک رمز ورودی برای اتصال به شبکه نت می‌ باشد که کاربران آن با وارد کردن رمز عبور در سیستم کامپیوتری، گوشی و تبلت می‌ توانند بهره کافی از آن را ببرند. اما ایمنی بالای مودم، تنها شامل استفاده از رمز اختصاصی برای آن نیست. در این مطلب، مواردی معرفی می‌ شود که می‌ تواند امنیت مودم شما را افزایش دهد و کار با آن را راحت تر و ایمن تر سازد.

بالاترین سطح امنیت مودم

بالاترین سطح امنیت مودم-پایه ریزان

شبکه اینترنتی بی سیم، یک شبکه بسیار کاربردی در زندگی روزمره مردم جهان می‌ باشد. اما با توجه به مزایایی که دارد، نیاز به مراقبت و محافظت نیز می‌ باشد تا ایمنی استفاده از آن، بالاتر رود.
برای این کار وبسایت پایه ریزان، راهکاری مهم و تایید شده ای را در این مطلب گردآوری کرده است که می‌ تواند راهگشای بسیاری از افرادی باشد که در رابطه با استفاده ایمن از مودم خانگی و همراه، دغدغه بالایی دارند. با استفاده از این راهکارها، بالاترین سطح امنیت مودم ایجاد می‌ شود که از نفوذ هر نوع بدافزار و سیستم مخرب جلوگیری می‌ کند.

بالا بردن امنیت مودم

برای عدم مصرف نت توسط افراد دیگر و همچنین عدم هک شدن آن، استفاده از پسورد برای مودم بسیار اهمیت دارد. اما این روش، یک روش ساده برای امنیت مودم می‌ باشد. امروزه راهکارهای بسیار متعددی برای افزایش امنیت مودم ارائه شده اند که می‌ تواند امنیت استفاده از این دستگاه به عنوان یک اتصال دهنده مناسب، برای اتصال سیستم ها به شبکه نت جهانی را بالاتر ببرد.

راه افزایش امنیت مودم

بسیاری از افرادی که در نزدیکی مودم شما هستند و به شبکه وای فای آن اتصال پیدا کرده اند، در صورت نداشتن نیت سوء، باز هم می‌ توانند به مودم شما آسیب برسانند. برنامه و بدافزارهای موجود در سیستم های آن ها، می‌ تواند تاثیر بسیار نامطلوبی در کارکرد مودم داشته باشد. بنابراین برای کاهش اتصال یابی غیر مجاز به شبکه نت و همچنین افزایش امنیت مودم شما، راهکارهای بسیار عالی در این مطلب، بیان می گردد. بخشی از مراحل بالا بردن امنیت مودم به قرار زیر می‌ باشند:

تهیه مودم به روز و جدید

سرعت، عملکرد و عملکردهای دیگر نت بی سیم، باید توسط مودم تنظیم گردد. بنابراین مدرن و به روز بودن دستگاه مودم وای فای، نقش بسیار زیادی در امنیت آن دارد. مدرن بودن این دستگاه، امکان اعمال تنظیمات مختلف را نظیر سیستم کنترل والدین و… را ممکن می سازد.

تغییر نام شبکه وای فای

بهتر است به عنوان اولین اقدام برای افزایش امنیت مودم، نام شبکه وای فای مودم خود را در روی سیستم تغییر دهید. در این صورت افراد هکر، محدودیت بسیار بالایی را برای هک کردن سیستم شما خواهند داشت. نام پیش فرض شبکه وای فای را می‌ توانید به راحتی از طریق تنظیمات سیستم مودم، تغییر دهید.

انتخاب نام کاربری و رمز قدرتمند

در مرحله دوم، باید نام کاربری و رمز پیش فرضی که برای مودم وجود دارد را تغییر دهید. برای این کار از طریق سیستم تنظیم مودم می‌ توانید اقدام کنید. حتما از ترکیب اعداد و حروف انگلیسی قدرتمند و غیر تکراری برای رمز و نام کاربری استفاده کنید.

شبکه وای فای خاص

بسیاری از دستگاه های خانگی نظیر یخچال، لباسشویی و دستگاه های پخت غذای مدرن برای تنظیم از راه دور، نیازمند نت بی سیم هستند. از این رو برای کاهش احتمال هک، بهتر است از شبکه وای فای جداگانه ای برای این دستگاه ها استفاده کرد.

خاموش کردن قابلیت WPS

بسیاری از مودم ها دارای قابلیت WPSمی‌ باشند که دسترسی راحت و اتصال آسان دستگاه های مختلف خانگی نظیر کامپیوتر و… را به نت بی سیم امکان پذیر می سازد. اما از معایب آن، کاهش قدرت امنیت مودم می‌ باشد که بهتر است گزینه WPSرا در مودم خود خاموش کنید.

مخفی سازی نام شبکه مودم

یکی از راه های افزایش امنیت مودم، مخفی کردن نام شبکه وای فای مودم می‌ باشد که هکرها کمترین دسترسی برای هک کردن مودم شما را داشته باشند. برای این کار در قسمت Advanced Settings باید گزینه Wi-Fi Security Settings را انتخاب کنید و در پنجره جدید از طریق گزینه SSID، گزینه Hide Wi-Fi را خاموش نمایید تا حالت مخفی سازی نام شبکه انجام بگیرد.

دسترسی local admin مودم خود را محدودتر کنید

با تعیین مک آدرس سیستم هایی که مجاز می‌ باشند از نت شبکه مودم موردنظر استفاده کنند، امکان اتصال سایر دستگاه های دیگر به مودم غیر ممکن می‌ شود و از این طریق، افزایش امنیت مودم حاصل می گردد. برای این کار لازم است دستگاه هایی که با آن از مودم استفاده می کنید مانند گوشی و کامپیوتر، به مودم دسترسی ادمین بدهید، در این صورت مودم، اختصاصی نت لازم را در اختیار دستگاه های موردنظر قرار می‌ دهد و به آن ها امکان اتصال می‌ دهد.

فعال سازی قابلیت های امنیتی مودم

هر مودم دارای سه قابلیت امنیتی می‌ باشد که باید از طریق تنظیمات آن، فعال سازی شوند.
• گزینه SPI که یک سیستم امنیتی برای این دستگاه می‌ باشد که به طور پیش فرض فعال است؛
• گزینه شبکه خصوصی VPN که برای اتصال ایمن خانگی باید روشن باشد؛
• گزینه Application Layer Gateway که تاثیر بسیاری در امنیت پروتکل های کنترلی دارد نیز باید فعال باشد.

امنیت وای فای گوشی

بسیاری از افرادی که از وای فای مختص گوشی استفاده می کنند نیز می‌ توانند با استفاده از راهکارهای بالا، افزایش امنیت مودم خود را ایجاد نمایند. مودم ها و روترهای بی سیم، دارای سیستم تنظیماتی یکسانی هستند از این رو، انجام دادن اقدامات معرفی شده در این مطلب، می‌ تواند امنیت وای فای گوشی را هم افزایش دهد و مانع از هک آن ها توسط سیستم های هکری متعدد شود.

سخن نهایی

در صورتی که از مودم بی سیم یا با سیم برای اتصال به شبکه نت جهانی استفاده می کنید، حتما باید با انجام راهکارهای ارائه شده در این مقاله، قدرت حفاظتی آن را بیشتر کنید. افزایش امنیت مودم، راحتی استفاده شما از این دستگاه را تضمین می‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =