مجله

تشخیص حملات با اسپلانک

تشخیص حملات اسپلانک-پایه ریزان
5/5 - (1 امتیاز)

تشخیص حملات با اسپلانک در دنیای هوشمند امروز یک مزیت بسیار خوب به شمار می‌رود که می‌تواند بخش امنیتی یک سازمان را بسیار مستحکم کند. ما در این مقاله به معرفی نرم‌افزار اسپلانک، کاربردها و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

اسپلانک چیست؟

اسپلانک (Splunk) یک برنامه بسیار قدرتمند است که از آن می‌توان برای گردآوری داده‌ها استفاده کرد. این برنامه کاربردی که به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت داده و لاگ شناخته می‌شود در سال 2003 توسط شرکت اسپلانک ارائه شد. مقیاس ‌پذیری این برنامه برای محیط‌های مختلف از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود که سبب شده است تا به یک ابزار شناخته شده و قدرتمند در زمینه امنیت شبکه و شناسایی و گردآوری لاگ‌ها تبدیل شود.
اسپلانک یکی از نرم‌افزارهای کاربردی مورد نیاز در بخش مرکز عملیات امنیت یا SOC به شمار می‌رود. استفاده از این نرم‌افزار برای پیکربندی و اجرای مرکز عملیات امنیت، سبب توسعه و افزایش امنیت شبکه یک سازمان می‌گردد. علیرغم اینکه از نرم‌افزار اسپلانک به عنوان مکملی برای SIEM موجود در SOC یاد می‌شود؛ می‌توان از آن به عنوان یک جایگزین برای SIEM نیز استفاده کرد.

قابلیت‌ های اسپلانک

همانطور که در بخش قبل گفته شده اسپلانک یک برنامه کاربردی برای جمع‌آوری داده و لاگ‌ها است. استفاده از اسپلانک قابلیت‌ بررسی لاگ‌های مختلفی که به روش‌های متفاوتی ایجاد شده‌اند را برای کاربر فراهم می‌کند. لاگ‌های ایجاد شده توسط آنتی‌ویروس و فایروال، لاگ‌های مربوط به مودم، روتر و سوییچ، لاگ‌های سیستم عامل، لاگ‌های ایجاد شده توسط سنسورها، آسانسور و پله‌ برقی، لاگ‌های موبایل و تبلت، لاگ‌های مرتبط با برنامه‌های مختلف مانند برنامه انبار، حسابداری و … از جمله لاگ‌هایی هستند که اسپلانک قابلیت بررسی آن‌ها را دارد.

اسپلانک چگونه کار می‌کند؟

تشخیص حملات با اسپلانک یا به عبارت دیگر گردآوری و بررسی لاگ‌ها توسط اسپلانک در سه مرحله صورت می‌گیرد. اسپلانک در گام اول ابتدا به شناسایی داده‌ها می‌پردازد؛ سپس در مرحله دوم، داده‌ها را پردازش کرده و آن‌ها را به نتایج قابل فهم تبدیل می‌کند و در گام آخر، نتایج به دست آمده را به صورت نمودار و جدول‌های تعاملی در قالب یک گزارش به مخاطب نمایش می‌دهد.

مزایای استفاده از اسپلانک

اولین قدمی که همه ما برای استفاده از یک برنامه بر می‌داریم؛ بررسی مزایا و معایب آن است. پلتفرم اسپلانک نیز دارای مزایا و معایب خاص خود است. مقیاس ‌پذیری یا به عبارت بهتر انعطاف ‌پذیری آن که از ویژگی‌های بارز اسپلانک به شمار می‌رفت در بخش‌های قبل گفته شد؛ اما تشخیص حملات با اسپلانک یا استفاده از ابزار اسپلانک مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:
1- استفاده از نمودار و جدول‌های تعاملی در گزارش‌های تحلیل‌شده؛
2- شناسایی هوشمند و خودکار اطلاعات مفید و کاربردی در داده‌های گردآوری شده و عدم نیاز به شناسایی دستی؛
3- مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری که امکان استفاده از آن را در محیط‌های بزرگ و کوچک می‌دهد؛
4- هوشمندسازی سیستم از طریق کمک به بهینه‌سازی جستجوها و برچسب‌ها به عنوان اطلاعات مهم؛
5- قابلیت شناسایی فرمت‌های مختلف برای داده‌ها، به عبارت بهتر می‌توان گفت آنچه که در بررسی و گردآوری داده‌ها برای اسپلانک اهمیت دارد، متنی بودن آن‌ها است و به فرمت آن‌ها وابسته نیست.
6- توانایی ارزیابی پیوسته در شرایط ویژه؛
7- کاربری چندگانه، یعنی از اسپلانک هم می‌توان برای تجزیه و تحلیل داده استفاده کرد و هم می‌توان برای ارزیابی و نظارت داده‌ها استفاده کرد.

معایب اسپلانک

با توجه به اینکه هر برنامه و یا ابزاری که ساخته می‌شود در کنار مزایا، از معایبی نیز برخودار است؛ تشخیص حملات با اسپلانک یا استفاده از ابزار اسپلانک نیز با معایبی همراه است که عبارتند از:
1- هزینه بالا در خرید لایسنس اسپلانک برای داده‌های زیاد؛
2- محدودیت در اجرای بهینه‌سازی جستجوها؛
3- قابلیت اعتماد به آن به اندازه Tableau نیست؛
4- مشکلات گاه و بی‌گاهی که از عملکرد ماشین‌های مجازی روی می‌دهد سبب ارائه نتایج نه چندان دقیق می‌شود.

کدام شرکت‌ها از اسپلانک استفاده می‌کنند؟

تشخیص حملات با اسپلانک به عنوان یک مزیت برای نرم‌افزار اسپلانک به شمار می‌رود و سبب شده است تا این نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف و توسط شرکت‌های متفاوت به کار گرفته شود. به عنوان مثال، بانک‌ها و مراکز مالی که از تراکنش‌های مالی متعددی برخوردار هستند از این نرم‌افزار برای شناسایی فعالیت‌ و تراکنش‌های مالی مشکوک در جهت حفاظت از اطلاعات خود استفاده می‌کنند. یا در مثالی دیگر، نظارت بر عملکرد شبکه‌ها و عیب ‌یابی و افزایش کارایی از جمله وظایفی هستند که شرکت‌های فعال در زمینه فناوری برای اسپلانک تعریف کرده‌اند. علاوه بر این سازمان‌های دیگری نیز وجود دارند که از اسپلانک با هدف تامین امنیت، جمع‌آوری و تحلیل داده استفاده کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به سازمان‌های دولتی، شرکت‌های ارتباطاتی، شرکت‌های حمل و نقل، شرکت‌های مربوط به نفت و گاز، سازمان‌های بهداشتی، سازمان‌های وابسته به تولید و توزیع انرژی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری از جمله این سازمان‌ها به شمار می‌روند.

خرید لایسنس اسپلانک از پایه ریزان

با توجه به اینکه نسخه رایگان اسپلانک تنها تا 500 مگابایت داده در روز برای شما قابلیت فراهم می‌کند و استفاده از اسپلانک برای حجم داده‌های زیاد نیاز به خرید لایسنس دارد؛ پس می‌توان گفت، اولین گام برای نصب اسپلانک و تشخیص حملات با اسپلانک، خرید لایسنس این برنامه است.

جمع‌بندی

حفظ امنیت شبکه در سازمان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و برای این هدف نرم‌افزاها و برنامه‌های مختلفی توسعه داده شده‌اند. برنامه اسپلانک که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی از برنامه‌های قدرتمند در زمینه تامین امنیت شبکه است که از مزایا و معایب خاص خود برخودار است.
اگر تمایل به راه‌اندازی این نرم‌افزار قدرتمند در سازمان خود را دارید، شرکت پایه ریزان فناوری هوشمند امکان خرید لایسنس اسپلانک را برای شما فراهم کرده است که می‌توانید از از همین صفحه اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 14 =