شبکه, Other

راه اندازی سرویس Vmware Vsphere

راهکار مجازی سازی
رای بدهید

امروزه سازمان‌ها با توجه به شرایط اقتصادی جهان مستمراً به دنبال راه‌حل‌هایی جهت مدیریت موثر بر منابع وکاهش هزینه‌های خود می‌باشند. از طرفی اهميت استمرار خدمات فناوری اطلاعات در سازمان‌ها به حدي است که هم اکنون متخصصین باید شبکه‌های اطلاعاتی را بصورتي طراحي کنند تا توانايي پاسخگویی سریع به نيازها را با ضریب دسترسی (availability 99.999%) داشته باشند. از مواردی که کمک شایانی به مدیریت کارآمد، کاهش هزینه، و استفاده بهینه از منابع IT و افزایش دسترس‌پذیری سرویس‌های آن می‌نماید، فناوری‌های مجازی سازی یا Virtualization Computing، مانیوتورینگ جامع و مدیریت کلاینت‌ها می‌باشد.

سرویس مجازی سازی

سرویس مجازی سازی

مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور یکی از تکنولوژی‌های نادری است که آنقدر کامل و ایده آل است که به نظر واقعی نمی‌آید، اما واقعی است. اولین کاربرد آن، راه اندازی تعداد بیشتری سرویس دهنده روی همان تعداد سخت افزار که در اختیار می‌باشد، در این ویژگی ممتاز ،محدودیت سرور را باید به فراموشی سپرد. این تکنولوژی از همان ابتدا به یک راه حل چند منظوره تبدیل گشته که قابلیت اطمینان بیشتر، مدیریت بهتر و سایر مزایا را فراهم می‌سازد که آن را ابزاری حیاتی برای مدیران مراکز داده سازمان‌ها ساخته است. سادگی بهره برداری از فناوری مجازی سبب اقبال و توجیه بکارگیری آن میشود. اگر بخواهیم از مجازی سازی یک تعریف بسیار ساده ارائه دهیم میتوانیم بگوییم یک سرور مجازی تنها با استفاده از یک نرم افزار ارزان قیمت، رفتار و قابلیت‌های یک سرور فیزیکی مستقل را دارا خواهد شد.

مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور

ده دلیل عمده مدیریتی برای پذیرش مجازی سازی :

  1. کاهش هزینه‌های نگهداری
  2. افزایش بهره‌وری
  3. افزایش بهره برداری بیشتر از امکانات موجود
  4. انعطاف پذیری سیستماتیک و قابلیت توسعه نامحدود
  5. مدیریت پذیری بیشتر وساده تر
  6. یکپارچه سازی سرورها و بهره برداری بهینه از امکانات زیر ساخت شبکه
  7. کاهش چشمگیر هزینه های خریداری تجهیزات زیر ساخت
  8. افزایش انعطاف پذیری و سرعت پاسخ دهی عملیاتی
  9. افزایش زمان دسترسی به امکانات و پیوستگی زمان عملیاتی سیستم (HA)
  10. مدیریت و امنیت بیشتر سرویس دهنده ها و ایستگاه‌های کاری

مزایای ویژه استفاده از ماشین مجازی

  1. قابلیت تطابق و انعطاف پذیری : ماشین مجازی باکلیه سیستم‌های کامپیوتری سازگار می‌باشد.
  2. ایزولاسیون : ماشین مجازی کاملا از سایر ماشین‌های مجازی مجزا می‌باشد.
  3. کپسوله سازی: ماشین مجازی یک محیط پردازشی کامل را درون “یک فایل “کپسوله می‌نماید.
  4. عدم وابستگی به سخت افزار: ماشینهای مجازی بدون وابستگی به سخت افزار کار می‌کنند.
  5. امنیت بالا در مجازی سازی به دلیل به حداقل رسیدن Footprint ها

انواع سرویس‌های مجازی سازی

Server Virtualization که در واقع همان ماشین‌های مجازی می‌باشد که نقش سرورهای سازمان را بازی می‌کنند، بطور مثال میل سرور Microsoft Exchange که بصورت یک VM یا ماشین در سیستم مجازی سازمان شما راه اندازی شده است و دیگر سرویس‌ها.

ماشین مجازی

ماشین مجازی

Desktop Virtualization

Desktop Virtualization یا مجازی سازی دسکتاپ که با عنوان Virtual Desktop Infrastructure یا VDI نیز نام برده می‌شود، این سرویس نیز امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده، با استفاده از سرویس VDI می‌توان سیستم عامل کلاینتی کاربر را بر روی یک ماشین مجازی نصب کرده و بجای خرید یک کامپیوتر اداری که شامل هزینه بالا (جهت خرید) و نگهداری پر دردسر (نگهداری سخت افزاری و نرم افزاری) از یک Thin Client و یا یک Zero Client بعنوان ایستگاه کاری کاربر استفاده شود و سپس کاربر به دسک تاپ مجازی شده خود متصل می‌شود، این روش باعث پایین آمدن هزینه‌های برق (برق مصرفی کلاینت‌ها) و همچنین هزینه‌های نگهداری و مدیریتی سیستم عامل کلاینت‌ها می‌شود.(در این بخش شرکت VMware محصولی با نام VMware Horizon View دارا می‌باشد)

Desktop Virtualization

Desktop Virtualization

Application Virtualization

Application Virtualization در این روش برنامه‌های کاربردی بعنوان بسته‌های مجازی ارائه می‌گردد، نرم افزارها از لایه یک وب سایت بصورت Remote در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، کاربران با اجرا کردن آن‌ها می‌توانند با آن برنامه کار نمایند بگونه ای که همانند آن که برنامه بر روی سیستم خودشان نصب شده است، در حقیقت در این روش برنامه بر روی سرورها اجرا می‌شود و خروجی اینترفیس آن‌ها برای کاربر نمایش داده می‌شود.

Application Virtualization

Application Virtualization

راه اندازی سرویس مجازی سازی Hyper-V

امروزه مجازی سازی در سطوح گوناگونی  در تمامی شبکه‌ها رخنه کرده است، مزایای این سرویس در حدی می‌باشد که استفاده از آن در هر اندازه‌ای که سازمان شما باید کاملا قابل دفاع برای راه اندازی می باشدو در سطح بسیار بالایی سربار مدیریتی (Administrative Overhead) را کم می کند و در بخش هزینه‌ها به شدت به مجموعه و سازمان شما کمک می‌نماید. از این رو شرکت‌های گونا گونی در این حوزه مشغول به کار می‌باشند که می‌توان از میان آن‌ها به شرکت مایکروسافت (Microsoft)، کمپانی VMware و همچنین شرکت Citrix اشاره کرد.

راه اندازی سرویس مجازی سازی Hyper-V

راه اندازی سرویس مجازی سازی Hyper-V

شرکت مایکروسافت با ارائه Windows Server 2016 بار دیگر در رقابت بین سیستم‌های مجازی (Hypervisorها) آتشی براه انداخت، سرویس‌ هایپر وی (Hyper-V) که در Windows Server 2016 به نسخه پنج رسیده، دیگر یک سیستم به بلوغ رسیده می‌باشد که با ارئه خدمات بی‌نظیر خود توجه بسیاری از مدیران شبکه‌ای و سازمان‌ها را به خود جلب نموده، امکاناتی نظیر پستیبانی از Container با استفاده از Docker و همچنین ارائه نسل جدید از سرورهای مایکروسافت تحت عنوان Windows Nano Server جز مواردی به شمار می‌آید که امنیت و پایداری و کارایی بسیار بسیار بالایی را به این محصول مجازی سازی می‌دهد، بر روی تمامی این قابلیت‌های عالی رایگان بودن این سرویس را نیز اضافه کنید. بدیهی است که خیلی از قابلیت‌های Microsoft Hyper-V را می‌بایست با پرداخت هزینه در دیگر سرویس‌های مجازی سازی همانند VMware VSphere و Citrix Xen Server بدست آورید.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نرم افزار DLP Symantec با 11 قابلیت جهت تنظیم قوانین داده‌ها و نظارت بر اجرای آنها

از لحاظ میزان پشتیبانی سخت افزار در مجازی سازی Hyper-V، این محصول بسیار قوی عمل کرده و توانایی بالایی را ارئه می‌دهد، در جدول زیر حداکثر میزان پشتیبانی در Hyper-V نمایش داده شده است.

امکانات مدیریتی نظیر Clustering و High Availability به بهترین شکل در مایکروسافت Hyper-V 2016 پشتیبانی می‌شود، در ادامه به مهمترین قابلیت‌های این محصول اشاره شده است.

HA or High Availability Clustering

HA or High Availability Clustering با استفاده ازاین قابلیت تضمین می‌شود تا در صورت بروز هر گونه اختلالی که منجر به خارج شدن Hyper-V Server از شبکه گردد، ماشین‌های مجازی بصورت اتوماتیک بر روی یک سرور دیگر (موجود در Failover Cluster) بالا بیاید و به ادامه کار خود مشغول گردد. Hyper-V Dynamic Optimization با استفاده از این قابلیت امکان جابجایی اتوماتیک VMها بر روی Hyper-V Server مهیا می‌شود تا سیستم بهترین راندمان کاری را در بخش های CPU, RAM, Disk, Network بر روی سروهای مجازی برای VMها مهیا نماید (این قابلیت همانند سرویس Distributed Resource Scheduler DRS در VMware می‌باشد).

HA or High Availability Clustering

HA or High Availability Clustering

Hyper-V Power Optimization

Hyper-V Power Optimization با استفاده از این قابلیت امکان پایش Hyper-V Serverها در جهت مدیریت انرژی برق مهیا می‌گردد در واقع در صورتی که یک Server دارای Work Load بالایی نباشد ماشین‌های مجازی آن به یک Server دیگر منتقل می‌گردد و سخت افزار Server در حالت Sleep قرار می‌گیرد تا از مصرف برق جلوگیری شود و در صورت نیاز بصورت اتوماتیک سرور Wake Up می‌شود و به چرخه کاری خود ادامه می‌دهد (این قابلیت همانند سرویس Distributed Power Management DPM در VMware می‌باشد).

Hyper-V Power Optimization

Hyper-V Power Optimization

Live Migration این قابلیت امکان جابجای کردن یک ماشین مجازی روشن را از روی یک Hyper-V Host بر روی یک Host روشن دیگر می‌دهد.

قابلیت امکان جابجای کردن

قابلیت امکان جابجای کردن

لازم به ذکر می‌باشد که در Hyper-V برای Storage Migration نیازی به SAN Storage نمی‌باشد و Hyper-V از قابلیت Share-nothing live migration پشتیبانی می‌کند. Storage Migration در این قابلیت امکان جابجایی دیسک مجازی یک VM از روی یک LUN برو روی یک LUN دیگر در همان Enclosure و یا یک SAN Enclosure دیگر را مهیا می‌کند، در شرایطی که ماشین مجازی روشن است، VM Replication این قابلیت امکان ایجاد یک نسخه المثنی از ماشین مجازی در یک سایت فیزیکی دیگر را مهیا می نماید تا در صورت بروز اختلالات کلی در سطح مرکز داده ماشین مجازی در جای دیگری بتواند ادامه به کار دهد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  نرم افزار srm چیست و چه کاربردی دارد؟

پشتیبانی کامل از سیستم عامل Linux و Free BSD و صدرصد Windows Server/Client

پشتیبانی از سویچ مجازی Cisco Nexus 1000v

پشتیبانی از سویچ مجازی Cisco Nexus 1000v

پشتیبانی از Network/Disk QOS بسیاری از سازمان‌ها و Service Provider‌ها، دارای (Service-Level Agreement (SLA می‌باشند. با استفاده از قابلیت کلیدی Network QoS، این امکان ایجاد می‌گردد تا Minimum Bandwidth برای یک ماشین مجازی تخصیص یابد. تضمین حداقل پهنای باند برای سرویس‌های حیاتی در سازمان‌ها و سرویس‌های مختلف در سرویس دهندگان، قابلیتی بسیار قابل توجه به شمار می‌آید. علاوه بر آن، امکان تعریف Maximum Bandwidth برای ماشین‌های مجازی سبب می‌گردد تا سرویس‌هایی که ترافیک بالایی ایجاد می‌کنند، دارای سهم محدودی از کل ترافیک میزبان مجازی باشند. علاوه بر امکان تعریف Minimum Bandwidth امکان تعریف Relative Minimum Bandwidth و تخصیص وزن به ماشین‌های مجازی جهت پهنای باند نیز وجود دارد.

قابلیت Quality of Service

قابلیت Quality of Service

علاوه بر قابلیت Quality of Service برای Network، این قابلیت برای Storage نیز وجود دارد. در محیط‌های multitenant امکان مدیریت IOPS برای Storage‌های مجازی وجود دارد. یکی از مثال‌های کاربرد Storage QoS، وجود Database سرور های با تراکنش بالا می‌اشد.

پشتیبانی از EFI به جای BIOS در ماشین‌های مجازی نسل 2

پشتیبانی از EFI به جای BIOS در ماشین‌های مجازی نسل 2

پشتیبانی از Bit locker جهت رمزنگاری دیسک مجازی VMها در سطج Guest OS

بالا بردن سطح امنیت ماشین‌های مجازی با استفاده از سرویس Host Guardian در Windows Server 2016، در واقع با استفاده از این سرویس می‌توانیم ماشین‌های مجازی را به گونه ای دارای یک لایه محافظتی با نام VM Shielded نماییم تا فقط امکان روشن شدن بر روی Hostهای Trusted شده ما را داشته باشند. موارد ذکر شده در لیست بالا بخشی از توانایی Hyper-V 2016 می‌باشد، جهت آشنایی بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید تا بهترین راهکار مجازی سازی سازمانی را در اختیار شما قرار دهند.

شرکت پایه ریزان فناوری هوشمند با اتکا به کارشناسان با تجربه خود که همگی دارای مدارک بین المللی بوده و سال‌ها در امر آموزش حوزه IT کشور مشغول به آموزش بوده اند توانایی ارائه مشاوره، پیاده سازی، ارتقاء و ترمیم بستر مجازی سازمان‌ها را دارا می‌باشد. در همین راستا، توانایی ارائه مشاوره و راه اندازی راهکارهای VMware را دارد و جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − یک =