مجله

اکتیو دایرکتوری چیست؟

اکتیو دایرکتوری چیست-پایه ریزان فناوری هوشمند
رای بدهید

اکتیو دایرکتوری چیست اگر در مورد اکتیو دایرکتوری ( Active directory) از شما سؤال پرسیده شود با اندکی مطالعه یا تحقیق به این جواب می رسید که این سرویسی از شرکت مایکروسافت است و وظیفه آن مدیریت منابع شبکه می باشد و این سرویس بر روی ویندوز سرور قابل اجرا است.

اکتیو دایرکتوری در میان سرویس ها توانسته محبوب ترین سرویس در دنیای فناوری اطلاعات و شبکه های کامپیوتری باشد.

تاریخچه اکتیو دایرکتوری

تاریخچه اکتیو دایرکتوری-پایه ریزان فناوری هوشمند

اکتیو دایرکتوری ( Active Directory) یا به طور مخفف AD با ویندوز سرور 2000 توسط شرکت مایکروسافت در سال 2000  برای اولین بار عرضه شد. پیش نمایش آن در سال 1999 بود. طی چند سال با به روز رسانی آن نسخه های جدید و پیشرفته تری با سرورهای جدیدتری به بازار ارائه شد.

اطلاعاتی در مورد اکتیو دایرکتوری

در مرحله اول برای دانستن اینکه اکتیو دایرکتوری چیست، باید بدانیم قابل اجرا در محیط های ویندوزی است. در هنگام استفاده از اکتیو دایرکتوری آثار آن را کارمندان یک شرکت به خوبی درک می کنند.

می توان گفت که در کل دنیا بیشتر سازمان ها از راه حل‌هایی مثل اکتیو دایرکتوری سود می برند. برای دانستن اینکه هدف اصلی این سرویس چیست، باید دو مورد را نام برد یکی فراهم کردن سرویسی متمرکز برای احراز هویت و دوم تعیین مجوزها برای کامپیوتر های ویندوزی است.

اگر برای مدیریت منابع، سرویس اکتیو دایرکتوری نباشد، در آن شرایط باید تک تک آن ها به صورت منفرد مدیریت شود. ولی اگر سرویس اکتیو دایرکتوری وجود داشته باشد مدیریت منابع شبکه آسان‌تر است و به طور مجتمع صورت می گیرد و تغییرات به صورت متمرکز اعمال می گردد.

در کل اکتیو دایرکتوری به دو دسته تقسیم می‌شود که نام های آن زیر ساخت فیزیکی اکتیو دایرکتوری و زیر ساخت منطقی اکتیو دایرکتوری می باشد. همانطور که از روی اسم آن ها معلوم است، زیر ساخت فیزیکی قابل لمس و دیدن می باشد و زیر ساخت منطقی حاوی مفاهیم می باشد.

مزایای اکتیو دایرکتوری

به خاطر اینکه بدانید اکتیو دایرکتوری چیست بهتر آن است که اول مزیت های آن را بدانید. اکتیو دایرکتوری کاربردها و مزایای زیادی دارد که به برخی از مزیت های آن اشاره می شود:

امنیت شبکه

هر شبکه سازمانی به امنیتی که اطلاعات خود را در برابر خطراتی که احتمال دارد آن را تهدید کند، نیاز دارد. با توجه به این مسائل باید امنیت را در دستور کار قرار داد، اکتیو دایرکتوری با کنترل دسترسی به منابع شبکه می تواند این حفاظت و امنیت را به اطلاعات و کسب و کار بدهد.

توسعه پذیری شرکت ها و سازمان ها

هر شرکت و سازمانی دارای خط مشی مخصوص به خود است. شرکت ها و سازمان ها با توجه به ساختار سازمانی و نیازهای  تجاری خود می توانند، دیتاهای موجود در اکتیو دایرکتوری را با همه نیازهای خود هماهنگ و سامان دهی کنند.

انعطاف پذیری در کسب و کارها و شرکت ها

اکتیو دایرکتوری اجزای تکراری داده ها را نادیده نمی گیرد و با همه این مدل ها و روش ها خود را وفق می دهد. همه آن ها را پشتیبانی می کند و هر آبجکتی را شناسایی می کند. این کارها برای کسب و کار سومند است تا پایدار و تداوم داشته باشد.

سادگی در مدیریت شبکه

یکی دیگر از مزایای اصلی اکتیو دایرکتوری سادگی و راحتی در مدیریت شبکه است. با استفاده از آن مدیران شبکه قادر به ایجاد و مدیریت حساب کاربری ها و گروه ها هستند و به راحتی می توانند کاربران دیگر را به گروه ها اضافه کنند و مدیران می توانند به امتیازات در سراسر شرکت دسترسی داشته باشند. یعنی می توانند هویت کاربران را به طور متمرکز مدیریت کنند. نتیجه این کارها کاهش هزینه های عملیات است.

Forest در اکتیو دایرکتوری چیست؟

ساختارهای داده اکتیو دایرکتوری شامل موارد زیر است:

Domain (دامنه) : دامنه یا دامین مجموعه ای از آبجکت ها است. اصلی ترین جزء هر اکتیو دایرکتوری است.

Tree (درخت) : متشکل از یک یا چند دامنه است. برای دسته بندی گروه ها از Tree استفاده می شود.

Forest (جنگل) : متشکل از چند درخت است.

با تشکیل دادن چند دامنه tree (درخت) به وجود می آید.  بعد از برقراری ارتباط درخت ها و به اشتراک گذاشتن منابع با هم  forest (جنگل) به وجود می آید. تمام اعضای دامین های این جنگل با به اشتراک گذاشتن منابع با هم دیگر ارتباط برقرار می کنند.

در کل در اکتیو دایرکتوری با قرار گرفتن درخت ها با هم جنگل به وجود می آید. به محض وارد شدن اولین دامین به Forest به آن  Root domain یعنی دامین ریشه می گویند.

سرویس دامین اکتیو دایرکتوری روی هر سرویسی باشد به آن سرویس دامین کنترلر می گویند.

سرویس های اکتیو دایرکتوری

در اکتیو دایرکتوری چندین سرویس وجود دارد تا بتواند قابلیت های مدیریت دایرکتوری را ارتقا بخشد در ادامه به بررسی کارکرد سرویس ها پرداخته می شود.

1.Domain Services

Active Directory Domain Servicesیا  AD DS اصلی ترین سرویس است. کاربران و منابع را مدیریت می کند. وظایف اصلی آن مدیریت کاربران  است و گروه ها در شبکه را به عهده دارد. AD DS اجازه می دهد تا ساختار سازمانی خود را به شکل منطقی سازمان دهی کنید.

2.  سرویس اکتیو دایرکتوری LDS

این سرویس (LDS) به تنهایی روی سرور قابل اجرا است یعنی به دامنه ها و اکتیو دایرکتوری وابسته نیست.

3.  سرویس اکتیو دایرکتوری Certificate Services

AD CSبرای صادر کردن گواهینامه های امنیتی دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی سندهای مهم را به طریق امنی جا‌به‌جا می کند.

4. Federation Services

این سرویس اکتیو دایرکتوری دسترسی کاربر به چندین برنامه مختلف را بررسی می کند. کمک می کند تا به صورت امن منابع به اشتراک گذاشته شود. کنترل کاملی روی امنیت و دسترسی هویت مرتبط با منابع شبکه خود خواهید داشت.

5. Rights Management Services

کاربرد این سرویس محافظت از همه فایل های موجود در شبکه است به گونه ای که حق کپی یا پرینت را به کسی ندهد. این یک سرویسی در محیط ویندوز است که از اطلاعات حساس از طریق راهکار هایی مانند رمز گذاری محافظت می کند. در کل، سازمان ها را یاری می دهد تا حساسیت و بازده اطلاعات خود را بالا ببرد و در عین حال دسترسی به اطلاعات را مدیریت کند.

پروتکل اکتیو دایرکتوری

اکتیو دایرکتوری از سه پروتکل بهره می برد. پروتکل های آن شامل:

1.پروتکل مبتنی بر شبکه LDAP یا Lightweight Directory Access Protocol؛

2. پروتکل احراز هویت Kerberos؛

3. پروتکل  DNS یا سیستم نام دامنه.

جمع بندی

در این محتوا از پایه ریزان فناوری هوشمند در مورد اینکه اکتیو دایرکتوری چیست توضیح داده شد. سعی شد در مورد تاریخچه اکتیو دایرکتوری، مزیت ها و انواع سرویس های آن توضیح داده شود. نکته ای که وجود دارد و باید به آن اشاره شود این است که شبکه ای که به اکتیو دایرکتوری مجهز باشد، امکانات بیشتر، مزایای زیاد و نظارت بیشتر بر روی شبکه را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =