مجله

منظور از هاست چیست؟ و اهمیت هاست داخلی و خارجی

رای بدهید

در حال حاضر، شبکه اینترنت جزء مهمترین محیط‌های کسب و کار و ارتباطات در دنیا است و بیشتر کسب و کارها و حتی شغل‌های سنتی به سمت اینترنتی بودن هدایت شده و کاربران تمامی خریدهای مورد نیاز خود را می‌توان از طریق وبسایت‌ بدست بیاورند. زمانیکه می‌خواهید یک وبسایت را راه‌اندازی کنید و به دیده شدن در فضای وب نیاز دارد، قطعا در مورد هاست باید اطلاعات کلی را داشته باشید. host یا میزبانی وب، یک نوع سرویسی است که تمامی محتوای وبسایت شما را در اینترنت قابل دسترسی کرده و به همه کاربران نمایش داده می‌شود. شبکه اینترنت با توجه به پویایی و گستردگی آن، نیاز به فضای ذخیره سازی و پردازش داده‌های بسیار بالا دارد. هاست به عنوان یک ابزار مهم در شبکه اینترنت، نقش مهمی در نگهداری وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی اینترنتی دارد. به طور کلی، فضای ذخیره سازی یا همان host همانند یک هارد عمل می‌کند و کاربر می‎تواند هر گونه اطلاعات را در آن ذخیرسازی و یا آن را به اشتراک بگذارد. با توجه به نوع هاست، می‌توان از قابلیت‌های مختلفی مانند امنیت بالا، سرعت بارگذاری وب سایت، افزایش فضای ذخیره‌سازی و ترافیک و پشتیبانی فنی بهره‌مند شد. با این حال، همچنان باید به نقاط ضعف هر نوع هاست توجه کرد و در صورت بروز مشکلات، به سرعت رفع آن‌ها پرداخت شود.
ما در این مقاله می‌خواهیم که تعریفی از هاست و انواع از آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما در پایه ریزان فن‌آوری هوشمند همراه باشید.

تعریف کلی از هاست – host

هاست به معنای ارائه فضایی در اینترنت برای نگهداری وب سایت‌ها، برنامه‌های کاربردی و پایگاه داده‌ها است. این ابزار به عنوان یک سرویس آنلاین شناخته می‌شود که به شما امکان فضای ذخیره سازی برای راه‌اندازی وبسایت و یا اطلاعات شخصی را می‌دهد. هاست‌ها آدرس IP منحصر به فرد خود را در یک شبکه TCP/IP دارند که شامل شماره محلی دستگاه و شماره شبکه‌ای است که به آن تعلق دارد. البته نباید فراموش کرد که host بخشی از یک سرور می‌باشد و یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود که به هرکدام از آن host گفته می شود. با این حال، برای درسترسی دائم هاست، سرور در هر لحظه باید روشن و متصل به اینترنت باشد. اگر برای لحظه‌ای در سرور اختلال به وجود بیاد یا اتصال آن به وب قطع شود، دسترسی‌های کلی شما تا زمان رفع مشکل متوقف خواهند شد و این مورد در کسب و کارهای اینترنتی موجب می‌شود که کاربر نتواند در وبسایت شما فعالیت خود را انجام دهد. پس نوع خرید host بسیار مهم است و توصیه می‌شود که از شرکت‌های هاستینگ معروف خرید کنید.

تعریف کلی از هاست

تعریف کلی از هاست

معرفی انواع host

1. هاست اشتراکی (Shared Hosting)

در host اشتراکی، چندین وب سایت در یک سرور قرار می‌گیرند و هزینه‌ها به صورت مشترک بین کاربران تقسیم می‌شود. این نوع هاست، برای وب سایت‌های کوچک و سایت‌هایی با ترافیک کم مناسب است.

2. اختصاصی (Dedicated Hosting)

در اختصاصی، یک سرور به طور کامل به یک کاربر اختصاص داده می‌شود. این نوع host ، برای وب سایت‌های بزرگ با ترافیک بالا و نیاز به پردازش‌های سنگین مناسب است.

3. مجازی (Virtual Private Server – VPS)

مجازی، چندین وب سایت در یک سرور قرار می‌گیرند و هر کاربر دسترسی کامل به بخش خود دارد. به طور کلی برای وب سایت‌هایی با ترافیک متوسط و نیاز به پردازش‌های متوسط مناسب است.

4. ابری (Cloud Hosting)

در هاستینگ ابری، فضای لازم برای وب سایت در چندین سرور قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، به صورت خودکار به سرور دیگری منتقل می‌شود. این نوع host ، برای وب سایت‌های با ترافیک بالا و نیاز به پایداری و قابلیت اطمینان بالا مناسب است.

هاست داخلی یا خارجی چیست؟

بسیاری از افراد در خرید host از هاست خارجی یا داخلی تردید دارند!
و به این سؤال می رسند که آیا هاست داخلی بهتر است یا خارجی؟
در صورتی که کسب و کار شما تنها در داخل کشور مورد استقبال قرار می گیرد و عملا کاربران خارجی ندارید و یا بیزنیس بین المللی نیست، استفاده از host ایرانی توصیه ما به شماست. هاست‌های خارجی در خارج از کشور میزبانی میشوند و مالکیت این host در سروری از کشورهای همانند آلمان، کاندا و… ارائه خواهد شد و معمولا امنیت بالای را دارند. اما هاست داخلی به دلیل نزدیک بودن فیزیکی به کاربران ایرانی، عملا سرعت بارگیری اطلاعات و یا سرعت لود سایت بیشتری را خواهید داشت.

هاست داخلی یا خارجی

هاست داخلی یا خارجی

مزایای host ایرانی:

  • عدم امکان تحریم: در صورتی که host ما داخل کشور باشد امکان قطع دسترسی به دلیل تحریم وجود نخواهد داشت.
  • سرعت بیش تر برای کاربران داخل ایران: در صورتی که از بستر اینترنت ایران استفاده شود، به دلیل فاصله فیزیکی کم تر، لود شدن سایت باسرعت بیش تری اتفاق می افتد.
  • دسترسی دائمی به سایت: در صورت ایجاد اختلال در اینترنت، دسترسی به سایت‌هایی که روی host خارجی هستند مشکل می‌شود، اما این مشکل‌کم تر شامل سرورهای داخلی شده است.

مزایای host خارجی:

  • دسترسی با سرعت بیش تر برای کاربران خارجی: پایداری خدمات و همچنین موقعیت سرورهای خارجی، موجب شده کاربران خارج از کشور بتوانند با سرعت بیش‌تری به سایت دسترسی داشته باشند.
  • پهنای باند و ترافیک بالاتر: اسفاده از تکنولوژی‌های روز، موجب برخورداری از پهنای باند بیش تر و همچنین کاهش هزینه ترافیک شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 1 =