سیسکو, Other

لایسنس اسمارت سیسکو چیست و تفاوت آن با مدل‌های قدیمی

لایسنس اسمارت سیسکو
رای بدهید

لایسنس اسمارت سیسکو چیست؟

مدل فعلی زیرساخت لایسنس‌ها سال‌هاست که به روش قدیمی وجود داشته است. به طور معمول یک روتر، سوئیچ یا سرور، با سخت‌افزار و نرم‌افزار دائمی خریداری می‌شود. و نرم‌افزار تا زمانی که محصول به‌روز شود، قابل استفاده است. زمانی که محصول به‌روز شود شرکت باید سخت‌افزار و نرم‌افزار جدیدی خریداری کند و دوباره این چرخه تکرار می‌شود.

لایسنس اسمارت سیسکو

لایسنس اسمارت سیسکو

اما در سال 2018 سیسکو فرآیند تامین و تدارکات لایسنس خود را بروزرسانی کرد و لایسنس اسمارت سیسکو را معرفی کرد. لایسنس اسمارت سیسکو باعث می­‌شود یک شرکت به صورت کامل مدیریت اسمارت لایسنس­‌های خود را در سطح سازمانی داشته باشد.

اهمیت استفاده از لایسنس اسمارت سیسکو 

شرکت سیسکو رویکرد خود را برای صدور لایسنس نرم‌افزارها تغییر داده است. این شرکت ده‌ها سال است که در خط مقدم نوآوری در زمینه محاسبات، امنیت و شبکه است. اما در حال تغییر این چرخه است تا خرید و مدیریت تجهیزات سیسکو برای مشتریان آسان‌تر شود. این تغییر مهم، دور شدن از مدل قدیمی مبتنی بر PAK و استفاده از مدل جدید اسمارت لایسنس است. که روند ثبت لایسنس را چابک و سریع می‌کند. لایسنس اسمارت سیسکو یک تغییر عمده در نحوه مدیریت لایسنس‌های نرم‌افزاری در تمامی تجهیزات سیسکو به وجود آورده است. اول از همه درک این نکته ضروری است که؛ لایسنس اسمارت سیسکو دیگر شبیه لایسنس‌های قدیمی نیست. بلکه بیشتر شبیه به سیستم مدیریت دارایی نرم‌افزاری است. زیرا لایسنس‌ها بر روی محصولات جداگانه سیسکو نصب نشده است. بلکه مجموعه‌ای از لایسنس‌های نرم‌افزاری تعریف‌ شده است. و هر دستگاه بر اساس پیکربندی خود از هر لایسنسی که نیاز دارند استفاده می‌کند. لایسنس اسمارت سیسکو نسبت به مدل‌های نرم‌افزاری قدیمی انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. و نحوه فعال‌سازی و مدیریت لایسنس‌ها را در شرکت توسط متخصصان فناوری اطلاعات ساده می‌کند. این رویکرد جدید نحوه تهیه، استقرار و مدیریت لایسنس‌های نرم‌افزاری سیسکو توسط شرکت‌ها را ساده کرده است. در مقایسه با لایسنس‌های قدیمی، لایسنس اسمارت سیسکو روش ساده‌تر و چابک‌تری را برای خرید، فعال‌سازی و مدیریت لایسنس‌ها در زیرساخت‌های سیسکو برای مشتریان و شرکا ارائه می‌دهد.

محدودیت‌های لایسنس‌های قدیمی نسبت به لایسنس اسمارت سیسکو

تا قبل از معرفی لایسنس اسمارت سیسکو، روش خرید زیرساختی تجهیزات روشی معمول و عادی بود. ولی این روش محدودیت‌های متعددی از جمله موارد زیر دارد:

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آشنایی با سرویس امنیت ایمیل سیسکو Cisco Email Security

دیدگاه ضعیف شرکت‌ها نسبت به دارایی‌هایشان

روش‌های زیادی برای لایسنس نرم‌افزار وجود دارد. به طور مثال مدل‌های per-user، per-device، per-core یا مدل per-memory ، بعضی اوقات هم مدل آن نامحدود است. وجود این مدل‌های مختلف، ردیابی و مدیریت لایسنس‌ها را بسیار دشوار می‌کند. مگر اینکه سیستم مدیریت موجودی‌های قوی وجود داشته باشد. اطلاع از همه نرم‌افزارها و لایسنس‌هایی که به کار گرفته‌شده است، مخصوصا برای شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های بین‌المللی بسیار دشوار است. طبق تخمین ZK Research فقط 35 درصد از شرکت‌ها، ابزارهایی برای اندازه‌گیری استفاده از نرم‌افزار دارند؛ تا درک کنند از محصولاتی که خریداری کرده‌اند ارزش کامل دریافت می‌کنند یا خیر.

نرم‌افزار به شخص یا دستگاه وابسته است نه به شرکت

در لایسنس‌های قدیمی معمولا ثبت تجهیزات شبکه برای فعال کردن نرم‌افزار، به مهندسی که با تجهیزات کار می‌کند، مرتبط است. از طرف دیگر، ممکن است خود دستگاه به عنوان “مالک” یا owner نرم‌افزار تعیین شود. در هر دو صورت، اگر کسب‌و‌کار زیرساخت‌هایش را ارتقا دهد، باید لایسنس‌های جدید خریداری کند. زیرا لایسنس‌های موجود به افراد یا دستگاه‌ها گره خورده است.

فرایند پیچیده سفارش و مدیریت لایسنس‌ها

عدم درک در مورد چیزی که قرار است خریداری شود و همینطور در مورد نحوه پیگیری لایسنس‌ها، باعث می‌شود شرکت‌ها به سختی بتوانند تصمیم بگیرند که چه چیزی باید سفارش دهند. به همین دلیل ترس از عدم قطعیت در مورد خرید، باعث شده است که سازمان‌ها سالانه به طور متوسط 28 درصد از بودجه نرم‌افزاری خود فراتر بروند. مشکل در مدیریت لایسنس‌ها نیز فرآیندها را طولانی و پرزحمت کرده است.

Manual management یا مدیریت دستی غیر عملی است

تا قبل از لایسنس اسمارت سیسکو، یکی از روش‌های ردیابی لایسنس‌ها، سخت افزارها و موافقت‌نامه‌های لایسنس‌ این بوده که تیمی از افراد دچار مشکل شوند. این روش ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما کارآمد نیست. زیرا زیرساخت ها اغلب بسیار تخصصی هستند و مشاغل برای این کار باید مرتبا از متخصصان سوال کنند تا بفهمند چرا لایسنس‌ها، سخت افزارها و غیره خریداری شده‌اند. این کار واقعا اتلاف منابع ارزشمند است.

کلیدهای فعال‌سازی انعطاف‌پذیری را محدود می‌کند

استفاده از کلیدهای فعال‌سازی در صنعت نرم‌افزار رایج است. این کلیدها برای جلوگیری از استفاده غیر مجاز از نرم‌افزار طراحی شده‌اند. و این هدف را هم محقق کرده‌اند. اما از آنجا که در لایسنس‌های قدیمی کلیدهای فعالسازی مخصوص یک محصول خاص هستند، انعطاف‌پذیری آن‌ها محدود است. زیرا ارتقاء و یا خریدهای جدید معمولا نیاز به ارتقاء کلیدها دارد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  مرکز مدیریت سیسکو فایر پاور یا سیسکو FirePOWER

مزیت‌های لایسنس اسمارت سیسکو نسبت به لایسنس‌های قدیمی

لایسنس اسمارت سیسکو از چهار جهت با مدل‌های لایسنس قدیمی متفاوت است:

دانش بیشتر:

روش‌های صدور لایسنس قدیمی شامل استفاده از spreadsheet یا ابزارهای داخلی است. در نتیجه مشتریان به ندرت متوجه می‌شوند که صاحب چه چیزی هستند. با لایسنس اسمارت سیسکو، همه نرم‌افزارها، خدمات و دستگاه‌های سیسکو از طریق یک پورتال و خیلی راحت برای استفاده در دسترس هستند.

ثبت نام راحت‌تر:

کلیدهای فعالسازی نیاز به ثبت هر دستگاه به صورت دستی دارد. با لایسنس اسمارت سیسکو، مفهوم PAK حذف شده و محصولات به راحتی برای فعال‌سازی ثبت نام کرده و آماده استفاده هستند.

مالکیت بیشتر:

لایسنس‌های قدیمی مخصوص دستگاه مورد نظر هستند، بنابراین باید برای هر دستگاه یک لایسنس وجود داشته باشد. اما لایسنس‌های اسمارت سیسکو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انعطاف‌پذیر بوده و اصطلاحا در یک استخر قرار می‌گیرند. به این معنی که می‌توان آنها را به دستگاه‌های مختلف منتقل کرد و دوباره به دستگاه‌های قبل جابجا کرد. مفهوم تجمیع که اینجا مطرح شد چیزی است که به مشتریان چابکی و انعطاف‌پذیری لازم را برای استقرار محصولات و خدمات جدید می‌دهد. آن هم بدون نگرانی در مورد رعایت مجوز.

انعطاف‌پذیری بالاتر:

لایسنس‌های قدیمی فقط اجازه دسترسی به دستگاه‌هایی را که هزینه آنها پرداخت شده است، فراهم می‌کند. اما لایسنس‌های اسمارت سیسکو به مشتریان این امکان را می‌دهد که از نرم‌افزار “burst” و به طور موقت استفاده کنند. و اجازه می‌دهد مسائل مربوط به لایسنس بعداً برطرف شود.

سخن آخر

چیزی که شواهد موجود نشان می‌دهد این است که رویکرد و هدف شرکت سیسکو بروزرسانی تمامی محصولات خود برای استفاده از مدل لایسنس اسمارت سیسکو است. و اولین قدم برای انتقال به لایسنس‌های هوشمند، ایجاد یک حساب هوشمند یا Smart Account در cisco است. یعنی برای استفاده از لایسنس اسمارت سیسکو شما باید ابتدا یک اسمارت اکانت سیسکو ایجاد کنید.

درباره لایسنس سیسکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دوازده =