سیسکو, Firewall

منظور از لایسنس فایروال سیسکو چیست؟

Cisco firewall license
رای بدهید

لایسنس فایروال سیسکو

فایروال سیسکو واژه ای است که عموما افرادی که با دنیای اینترنت سر و کار دارند، نام آن را شنیده اند. اما لایسنس فایروال سیسکو همانطور که مشخص است گواهی استفاده از سخت افزار سیسکو هست که روی نرم افزار تعبیه شده در فایروال سخت افزاری سیسکو نصب میشود و تمام قابلیت های ان را فعال میکند. وقتی از فضای اینترنت و شبکه برای برقرار کردن ارتباط با سیستم ها و افراد دیگر استفاده می کنید؛ ناخواسته سیستم و تمام اطلاعات شما مورد تهاجم قرار می گیرد. یکی از ابزارهایی که در این شرایط برای حفظ امنیت به کار گرفته می شود، فایروال سیسکو است که در این مقاله درباره آن اطلاعات کاملی به شما ارائه می دهیم.

لایسنس فایروال سیسکو

لایسنس فایروال سیسکو

فایروال سیسکو چیست؟

فایروال سیسکو با لایسنس فایروال سیسکو سیستمی است که شبکه یا کامپیوتر شما را از نفوذ مهاجمین، دسترسی‌های غیرمجاز و حملات هکرها محفوظ نگه می دارد. فایروال سیسکو می تواند یک سری بسته را در بین شبکه ها جا به جا کرده و تعیین مسیر هر یک را انجام دهد. همچنین می تواند ترافیک ورودی و ترافیک خروجی سیستم شما را رهبری و فیلتر کند. در حقیقت فایروال سیسکو با لایسنس فایروال سیسکو می‌تواند همه ترافیکی که به سمت آن می رود را به همراه یک شبکه که به آن وصل می شود دریافت کند. سپس این اطلاعات را با معیارهای تعیین شده بر روی فایروال سیسکو مقایسه کرده و بر اساس آن تصمیم می گیرد. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که فایروال سیسکو دارد، کنترل دستیابی به آن است که ترافیک سالم و ناسالم را از یکدیگر جدا می‌کند. برخی فایروال ها سخت افزاری و برخی دیگر نرم افزاری هستند. در ادامه این مقاله ویژگی های هر یک از فایروال های نرم افزاری و سخت افزاری را ارائه می دهیم.

فایروال سیسکو

فایروال سیسکو

فایروال های نرم افزاری با لایسنس فایروال سیسکو

فایروال های سیسکو با لایسنس فایروال سیسکو نرم افزاری در مقابل فایروال های سخت افزاری قرار می گیرند، به این معنی که محسوس و قابل لمس نیستند. نحوه استفاده از این فایروال ها به این صورت است که به روی سیستم یا شبکه نصب شده و از آن محافظت می کند. البته باید دقت داشته باشید که فایروال نرم افزاری سیسکو با لایسنس فایروال سیسکو تنها توانایی کنترل ترافیک شبکه در لایه های خاصی را دارند؛ به این معنی که توانایی کنترل آن بخش که به سیستم عامل مربوط می شود را دارد و قادر به کنترل ترافیک قبل از سیستم نیست. فایروال های سیسکو متنوعی به بازار عرضه شده است که از جمله آن ها می توان به Windows، Comodo، CSF، Symantec، Internet Security  و… اشاره کرد. ویژگی مشترکی که همه فایروال سیستم ها دارند این است که باید عملکرد آن ها در مقابل درخواست های نرم افزاری بسیار مناسب باشد. این مورد علاوه بر ساختار نرم افزار، به پیکربندی داخلی آن سیستم نیز بستگی دارد. زیرا در صورتی که ساختار و پیکربندی مناسب نباشد، به راحتی می توان درخواست های متعدد را کنار زد و آن را در حالت اورلود Overload قرار داد. فایروال های نرم افزاری که مدل های مختلفی دارد، تنها در اپلیکیشن لایر قابل استفاده و کاربردی خواهد بود.

لایسنس فایروال سیسکو

لایسنس فایروال سیسکو

 فایروال های سخت افزاری با لایسنس فایروال سیسکو

فایروال های سخت افزاری با لایسنس فایروال سیسکو یک دسته دیگر از فایروال ها هستند که در بستر شبکه و در مسیر روتر یا به روی آن نصب می شوند. فایروال های سخت افزاری در لایه های ابتدایی عملکرد مناسبی دارند؛ به این صورت که اگر کارایی آن ها خوب باشد می توانند ترافیک خوبی به سیستم بدهند. اگر می خواهید از فایروال های سخت افزاری استفاده کنید، باید بگوییم که این فایروال ها قادر نیستند که به صورت کامل جزئیات بسته موجود در شبکه را بررسی کنند. بنابراین وجود و استفاده از ترکیب های سخت افزاری و نرم افزاری برای محافظت از شبکه و سیستم بسیار ضروری است. فایروال های سیسکو سخت افزاری با لایسنس فایروال سیسکو عملکرد بسیار مناسبی دارند و می توانند در لایه های انتقال و شبکه، کارکرد منحصر به فردی ارائه دهند؛ به این صورت که با کمک گرفتن از ابزارهای سخت افزاری مناسب می توانید تا حد بالایی از کیفیت و پایداری شبکه و سیستم خود اطمینان حاصل کنید.

فایروال های سخت افزاری

فایروال های سخت افزاری

لایسنس فایروال سیسکو – انواع فایروال ها از لحاظ معماری

Stateful Packet Filtring

Stateful Packet Filtring یکی از ویژگی های مثبتی است که فایروال های امروزی دارند. Stateful بودن این فایروال ها به خاطر وضعیت session های موجود در آن است که از طریق فایروال ها برقرار شده و آن را به خاطر می سپارد. به صورت پیش فرض، فایروال ها اجازه ورود به هیچ شبکه خارجی را به شبکه های داخلی نمی دهند. اما برای ترافیک بازگشتی که مشخصات آن با اطلاعات دیتابیس برابری می کند، استثناء قائل می شود. در تعریف دیگری که برای Stateful Packet Filtring آورده شده است، تنها ترافیکی اجازه ورود به شبکه داخلی فایروال سیسکو را دارد که از طریق شبکه های داخلی برای آن درخواستی فرستاده شده باشد. به این ترتیب ترافیک خواسته شده کاربران به دست آن ها خواهد رسید و از ورود ترافیک های ناخواسته مثل ترافیک های ارسالی که توسط مهاجمان یا هکرها فرستاده می شود، جلوگیری می شود.
در این فایروال ها داده های خام به عنوان فریم یا پاکت وارد شبکه داخلی شده و بسته ها بر اساس پروتکلی که دارند، پورت یا آدرس مبدا و مقصد هر بسته را چک کرده و اگر با آنچه برای سیستم غیر مجاز تعریف شده مرتبط نباشد، می تواند به شبکه وارد شود و در غیر این صورت، سیستم آن را به دور می اندازد.

این صفحه رو کلیک کن به کارت میاد!  آشنایی با نرم افزار سیسکو پرایم Cisco Prime

Circuit Level Gateways

دسته دوم لایسنس فایروال سیسکوها، به نسبت دسته اول پیشرفت بیشتری دارند. این دسته در لایه session در مدل OSI کار می کنند و به عنوان واسطه بین لایه کاربرد و لایه انتقال هستند. زمانی که یک کامپیوتر می خواهد با شبکه های دیگر ارتباط برقرار کند اطلاعات مربوط به این ارتباط را بررسی و چک کرده و اگر پورت شبکه خارجی مجاز بود، اجازه ورود می دهد.

1 دیدگاه در “منظور از لایسنس فایروال سیسکو چیست؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 16 =